- От вашите книги личи, че вие сте един от малкото съвременни интелектуалци,
които защитават идеите на хуманизма. В наши дни понятията на това мисловно
течение са пренебрегвани и се смятат за наивни.
- Към
идеите на хуманизма се обърнах, когато пишех книгата "Ние и другите", в
която разсъждавам върху универсалните и относителните ценности. Моето желание
беше да свържа по-сухите теоретични разсъждения с моя вътрешен живот. В
този смисъл се задълбочих в изучаването на големите френски автори Монтен,
Леви Строс и Шатобриан, но целта ми беше да стигна по-далеч от простото
теоретично изследване. Струваше ми се, че ще бъде проява на малодушие да
не включвам моята личност в тези търсения. Затова аз влязох в диалог с
тази автори.
- Какво открихте
чрез този диалог?
- Дадох си сметка,
че много мислители като например Монтескьо и Русо са достигнали в разсъжденията
си едно възхитително равновесие между изискванията на обществото и тези
на индивида, между абсолютното и относителното. В този дух е и книгата
"Несъвършената градина", зад всичко се очертава само едно понятие - хуманизъм.
Днес тази дума
има по-голямо значение отколкото преди двайсет години, когато под влиянието
на марксизма, хуманизмът се смяташе за овца, която блее за наивни добродетели.
Красива душа, обречена на безсилие...
Това е много
едностранно и тесногръдо виждане. Сега се сещам за картезианската формула,
според която "човекът трябва да бъде господар и собственик на природата":
следователно човекът може да владее природата, обществото и самия себе
си.
Струва ми се,
че при Декарт има нещо заплашително, когато се опитва да ни убеди, че ни
е нужен един нов масов модел, различен от хаоса, в който живеем...
- Хуманизмът
е послужил като оправдание за много нехуманни действия...
- Да,
през XIX век например, той е служил за оправдание на колониалната политика.
Едно удобно прикритие за френския и английския национализъм.
Хуманизмът е
бил атакуван и от доктрини като марксизма, дарвинизма, философията на Ницше
и дори психоанализата. Според идеите на хуманизма човешкото съществуване
завинаги ще остане "несъваршена градина" (определението е на Монтен), затова
те са враждебни на всяка утопия. Русо е съвсем ясен: той не вярва в постоянния
ход на моралния прогрес на човечеството. Въпреки това той смята, че усъвършенстване
е възможно.
- В какво
се изразява това усъвършенстване?
- Във факта,
че човек винаги има възможността да направи нещо различно без да спазва
догмите.
- Трябва
ли да приемем безрезервно това "различно нещо" за добро?
- Абсолютно
не! Никога не можем да приемаме със сигурност новото за "добро". Историческите
доказателства са налице: По света се появиха десетки тоталитарни режими,
едновременно нови и по-лоши от предишните. Въпреки това догматизмът не
приема промяната, била ту позитивна или негативна. Човекът винаги може
да бъде свободен. И пътят към свободата минава през образованието. Мислителите
- хуманисти разсъждават много повече върху образованието отколкото върху
идеалната държава, като Русо в "Емили".
- Вярвате ли, че
образованието е основният начин за усъвършенстване?
- Разбира се,
то е начин да се вгледаме в себе си и в другите. Разбира се, аз влагам
в тази дума по-широк смисъл. Освен обучението в училище аз включвам в понятието
"образование" медиите, книгите и всяко общуване с другите.
- Тоталитарните
режими използват използват образованието като начин да промиват мозъци...
Те се обръщаха към Русо. Това не е ли един червей в красивия плод?
- Русо не може
да се тълкува като тоталитарен мислител, колкото и да го преиначават. Според
Русо и Монтен доброто и злото текат от един извор: човек би се изродил,
ако постоянно отричаме злото.
В интерес на истината
хуманизмът не отрича биологичните, обществени, културни, психически и каквито
и да било догми. Той просто приема, че човек е способен да се справи с
тях, да се измъкне от капаните, стига да иска и признава способностите
на човека да бъде свободен. Според Русо човек може да защитава свободата
си.
Аз съм разсъждавал
върху поведението на хора, затворени в концентрационни лагери в книгата
си "На предела" (Face a l`extreme). Дори и при такива условия човек може
да оцелее, да издържи на смазващите условия. Съвременните хуманисти се
наричат Василий Гросман и Примо Леви. Те са преминали през ужаса на Аушвиц
и Колима. Дори и там при тези условия изборът е възможен.
- Скоро вие написахте
предговора към книгата "За религията" от Бенджамин Констан. Какво мислите
за неговите виждания?
- Констан е
част от най-добрите традиции на хуманизма, за които говорим. той е един
от последните големи представители на течението след Френската революция.
С революцията настъпват радикални промени в обществото. То вече само си
е господар и решава съдбата си. Суверенитетът на народа роди насилие. Констан
разсъждава за причината нещата да приемат подобен обрат.
- Защо революцията
породи толкова насилие?
- Защото късайки
със стария режим тя изобщо не постави под въпрос абсолютната власт. Тя
просто срути монархичената власт и я смени с народна, но и двете си останаха
абсолютни. Точно затова Констан говори за автономност на индивида със суверенитета
на народа. Той отхвърля жертвата на човешкия живот в името на каквото и
да било. Не е достатъчно властта да е в ръцете на народа, трябва свободата
на отделния човек да може да се защити.
- Какво общо има
това със съществуването на религията?
- Една от основните
тези на Констан е, че единствено религията е свързана с държавата. Индимидът
сам трябва да избере своята религия, не общността, в която се намира. В
тези си твърдения Констан остава верен на протестантството. Авторът е започнал
книгата, когато е бил 20-годишен и е работил върху нея до смъртта си. Разбиранията
му са еволюирали много през това време.
- Вие бяхте един
от най-изявените представители на структурализма. Защо сменихте лагера
и станахте хуманист?
- Докато живеех
в България, образованието беше препълнено с марксистка идеология. Единственият
начин да се изплъзнеш на системата беше да се научиш да използваш метафори
и евфемизми ...
Когато се преселих
във Франция, постепенно усетих, че мога да защитавам мнението си и без
лъжа и цинизъм. В същото време имах свободата да се изправя срещу литературата
с цялата и сложност.
Литературата винаги
е нечиста. Тя е една игра с езика, която ангажира цялото същество на писателя.
Тя е богатство. Ние четем автори от миналото, защото те ни помагат да разберем
нещо ново за нас като хора.
|