Лавица

коментарна рубрика за литература

Литературен клуб | Лавица | публикуване

 

"ЧУДНИ ХОРИЗОНТИ" [АНТОЛОГИЯ]

ИК "Аргус", С., 2000, съст. Ал. Карапанчев

 

Емилиян Николов

          След почти десетгодишна пауза на книжния пазар в България се появи новата антология с нова българска фантастика, озаглавена "Чудни хоризонти". Тя съдържа 24 разказа от следните 24 автора: Агоп Мелконян, Алек Попов, Александър Карапанчев, Величка Настрадинова, Велко Милоев, Весела Люцканова, Веселин Маринов, Елена Павлова, Емануел Икономов, Емилиян Малезанов, Иван Гълъбов, Иван Мариновски, Иван Н. Хаджиев, Кирил Иларионов, Любомир Николов, Никола Кесаровски, Николай Тодоров, Орлин Крумов, Петър Кърджилов, Радослав Младенов, Светослав Минков, Светослав Николов, Христо Пощаков, Янчо Чолаков. Всички разкази се публикуват за първи път с две изключения: разказът на "бащата" на модерната българска фантастика Светослав Минков "Какво може да се случи нощем", който е публикуван за първи път в началото на века, и разказа на Алек Попов "По кабела", който е публикуван и в сп. "Егоист" преp 1997 г.
         Преди около седмица българският литературен критик Марин Бодаков отбеляза във в. "Култура", че повечето български писатели пишат така, все едно че искат техните произведения на всяка цена да станат литературна класика. Тази констатация не е валидна за авторите от антологията "Чудни хоризонти". Наистина има няколко разказа в стил Рей Бредбъри, повечето творби се придържат към литературната традиция, но бих казал, че те не са написани на висок и неразбираем стил и наблъскани със сложна терминология от областта на космонавтиката например. Може би това е така, защото част от авторите не се занимават професионално с литература, а са дали свои разкази за тази антология по-скоро като фенове на жанра.
          Лично на мене най-много ми хареса разказа на Кирил Иларионов "С разум и сила". Действието естествено се развива в бъдещето. На съдебно заседание на Галактическия съд чуждоземни цивилизациии съдят жителите на Земята и на още една планета за нарушение на Правилника за осъщестяване на първи контакт... Ищецът обвинява земляните за тяхната враждебност при сблъсъка им с нови цивилизации. Дори ги обвинява в това, че на родната си планета са развили различни култури, а след това са започнали да ги противопоставят една на друга. Затова иска на земляните да им бъде ограничен достъпа до други светове. Адвокатът на жителите на Земята Адам обмисля своята защитна пледоария и стига до извода, че на галактическите представители им липсва свободното въображение или поне то се е запазило при тях в много малка степен, "за разлика от въображението на хората, което е безумно, шантаво, смело, понякога гениално, друг път пагубно".  Така Адам разбира, че галактичаските същества се страхуват да допуснат нови "неозаптени" идеи, страхуват се риска. Така Адам на галактическия съдебен процес настъпва в атака като най-добра защита.
          Разказът на Никола Кесаровски "Камионите II" е посветен на Стивън Кинг и е като продължение "Камионите" на Кинг. Но според мене по-добро развиттие на темата за заплахата от създадените от човека машини е разказа на Емилиян Малезанов "Извън контрол". В него третата световна война започва в Интернет, оръжия са всички създадени от човечеството високи технологии... В такъв прогнозиран технологичен свят неизбежна е носталгията по старото в "Планетата на забавленията" на Радослав Младенов. Хората я посещанат, за да изпитат наслада от правенето на отколешни неща като карането на стара кола или собственоръчното садене на цветя...
         Все пак тази антология има и една слаба страна. Липсват автори на възраст под 30 г. Така на практика се получава една празнина между поколенията. Изключенията са само две: 18-годишният Николай Тодоров, който наскоро получи престижната европейска награда "Еврокон", 26-годишната Елена Павлова от Варна. Все пак и тук издателите могат да бъдат оправдани донякъде, тъй като техните амбиции за тази антология са да представят най-добрите български съвременни автори на фантастика.

 

26.08.2000 г.

 

 

г1998-2002 г. Литературен клуб. Всички права запазени!