АРХИВ

САГИТЕ В КИНОТО

Чавдар Агайн, Чавдар Агайн
студент по журналистика във ФЖМК, СУ;
експерт на студентски клуб "Безусловно"

        Подобно на сериалите по телевизията, които създават представата за безкрайност и непреходност във времето, така и в киното съществуват филми, които с не толкова много серии успяват да направят огромно впечатление и да се превърнат в нарицателно. Тук за удобство ще ги нарека саги, въпреки че сред тях има и такива, които не отговарят на изискванията на сагата, и те по-скоро би трябвало да се наричат кино-сериали. Но въпреки, че са безкрайно по-слаби от добрите, истински "саги", те също са се превърнали в нарицателно.
Важно е да се отбележи също така, че всички подобни филми са продукт на Холивуд и на манията на американците да изцеждат и последните капки от една идея само и само да могат да спечелят някой и друг долар повече. "For a few dollars more", както беше казал един голям италиански режисьор в Холивуд със един от своите филми.
И така започвам изброяването с

най-великата кино-сага

правена досега - трилогията на Джордж Лукас "Star wars", известна у нас като "Междузвездни войни". Замислен като един грандиозен епос от девет части (три трилогии), Лукас ни представи преди 20 години втората трилогия, а през `99 ще имаме възможност да видим и първият филм от първата трилогия. Първите три филма остават във вечността освен с революционните за времето си специални ефекти, така и с епичността и драматизма на сюжета. Изначалният конфликт между доброто и злото, между светлината (Luc) и мрака (Darth) са умело преплетени с библейския мотив за Давид и Голиат на две нива - на едно ниско, мащабно ниво, където броят на хората (или на космическите кораби) създава представата за епичност, и на едно по-високо персонално и символично ниво, което е представено от героите Люк и Вейдър, и което внася драматичния момент във фабулата. Филмът може спокойно да бъде наречен "Илиадата на 20-ти век".

Втората голяма сага

отново е трилогия. Става дума естествено за "Кръстникът" на Франсис Форд Копола. Първите две части излизат в две поредни години и въпреки откровеният показ на престъпния и корумпиран характер на властта в САЩ (а може би именно затова) обира всички по-важни Оскари и е посрещнат възторжено от зрителите по целия свят. Това е един от малкото случаи в историята на киното, когато втората част на един филм е също толкова добра, а мнозина я считат дори и за по-добра от първата (главно заради участието на  доста младият, но не по-малко изключителен Робърт Де Ниро, който печели Оскара за поддържаща роля).
Това са фактически филмите, които могат да бъдат наречени саги без никакво угризение на съвестта. Оттук нататък ще бъдат по-накратко изброени всички останали саги, които в повечето случаи биват наричани саги само заради продължителността им. Не стоят така нещата с

трите филма за Индиана Джоунс.

Едни от най-касовите филми за всички времена и най-доброто и запомнящо се нещо, което Спилбърг е направил досега. Артифакти, смъртоносни капани, много змии и забавен хумор изпълват безкрайните приключения на неуморимия археолог.
Много филми направи Силвестър, но ще бъде запомнен с петте части на "Роки" и трите на "Рамбо". Въпреки че

първият "Роки" печели Оскар за най-добър филм,

последвалите го "епизоди" развалиха добрите впечатления, които той направи. При "Рамбо" нещата са подобни. Първата част е сравнително добра  - все пак правил я е българинът Тед Кочев. При другите две всичко е изградено върху формулата: Рамбо + много оръжия = много избити руснаци/виетнамци. Все пак беше времето на Рейгън.
Рамбо повлече крак и бяха създадени още няколко саги (тук вече думата сага да се приема с много условности), в които

героите бяха "безсмъртни"

"Умирай трудно" с Брус Уилис, "Пришълецът" със Сигърни Уийвър и "Смъртоносно оръжие" с Мел Гибсън. Първият в три части, вторият в четири и третият, чиято четвърта част имаше премиера през юли т. г. Различават се само по обстановката около героите, като все пак най-добрите роли успява да направи Мел Гибсън. Героите от комиксите "Супермен" и "Батман" също бяха филмирани по четири пъти, като първият ще гастролира за пети път в близкото и обозримо бъдеще. Добре че вече специалните ефекти са на изключително ниво та човек може да отиде да гледа филма само заради тях.
Завършвам с една "двулогия", за която думата "сага" важи повече отколкото току що споменатите. Това, естествено са

"Терминатор" - ите на Джеймс Камерън,

които направиха фурор с появите си. Първият излезе през `84, а вторият през `92(Бел. Ред. Наскоро режисьорът Джеймс Камерън заяви, че през 1999 г. започва работа по третата част). Специалните ефекти играеха голяма роля в тези филми, но основното е мрачният патос на героите на Арни, който се справи отлично и с двете роли (той просто играеше себе си). Втората част се превърна в класика на екшън-жанра и бе избран от списание "Premiere" за най-добрият екшън на 90-те.
Много от зрителите обаче го определят като "най-добрият екшън, правен досега".


г1998,1999 г. Литературен клуб. Всички права запазени.