Уви, престанаха фишеците! А пък ние, жителите на българската столица, как
бяхме се свикнали с тях през оная седмица на тържества. И каква нужда има
да лишават столицата от нейната празнична премяна. Оставете триколорните
диреци, оставете арките, оставете и флаговете - нека се развяват, нека
на тия флагове зелената боя, емблема на надеждата, ни вселява успокоение
и ни приспива върху скута на султанското благоволение. Пускайте фишеци,
нека техният устрем мами нашите погледи към небесата, нека техният пукот
буди съзнанието за нашето величие и зрелост...
Стига вече рабско подражание на Белгия... Па и не остана вече на какво
да подражаваме: всичко белгийско е присадено на българска почва. Време
е сега да вземем друг, по-велик образец. А какво може да бъде по-величествено
и по-привлекателно от Римската империя, особено през първите векове на
християнството. И ако се взрем внимателно в пътя, по който сме я подкарали,
с радост ще забележим, че май-май не сме далеч от Римската империя. Криво
да стоим - право да хортуваме: какво ни дели сега-засега от римляните?
Ама ще речете, патриции нямаме. Кое каиш? Патриции ли? Я прочетете някои
"Известия от двореца" - ще ви се завие свят от титли, три пъти ще ви се
пресече в гърлото, догдето прочетете едно име. Я накарайте някого от Дивотинска
околия да ви изговори: "Заведующий еди-коя си част в полка на Нейно-Царско
Височество-Принцеса-Клементина-Сакс-Кобург-Готска, Августейшата-Майка-на-Негово-Царско-Височество-Господаря,
от генералний щаб подполковник Бонапартов. Например, санким де. На гладно
сърце можеш ли го изговори! И кажете после това, че не сме прогресивна
нация. Малко ли промени станаха в обществения ни живот: вчерашний Лало
Пуюв днес се именува Любомир Дендонов, вчерашната Нъка Фъкюва днес се подписва
- ако е грамотна - Надежда Факлинска... Думата ми е, че патриции не липсват
у нас.
За да изравним разликата между нас и римляните, не остава освен да увеличим
числото на празниците и тържествата. А за това не се изисква кой знай какъв
труд. Засега мисля, че е достатъчно от 360 дена в годината да определим
180 дена за тържества. Тъкмо половината. Ний сега имаме 52 неделни дни
и 36 царски и нецарски празници; като прибавим най-малко още 30 дена за
срещи и изпращания, набират се, кажи-речи, 120 празника в годината. Остава
следователно да измислим само още 60 тържества и ето ти тебе Римската империя.
не вярвам, че една комисия от благонадеждни хора ще срещне затруднение,
ако й възложат да измисли по пет нови празници на месец. Ний като васално
княжество можем да усвоим наготово някои официални празници на Отоманската
империя, например: тезоименния ден на негово императорско величество султан
Абдул Хамид, възшествието на нине благополучно царствующия падишах върху
престола на халифите, сетне можем да празнуваме байрама; също така нищо
не ни пречи да празнуваме рождените дни на всичките царе на земното кълбо,
за да покажем, че ний сме прогресиюща нация. Нека ни хвалят в „Revue d'Orient“...
Загубата не е кой знай какво чудо. Да вземем за пример столицата: в София
има 60 000 жители; ако всякой едно на друго изработва на ден по 3 лева
за 60 дена прибавени празници, всякой ще се лиши само от 180 лева в годината,
или всичко София ще изгуби само 11 000 000 лева. А цялото градско население
в нашето мило отечество ще се лиши от 180 000 000 лева в годината. Голяма
работа! Разхвърляй ги между селското население и свършено!... Мигар за
хатъра на някакъв си презрян метал ще вземам сега да се отказваме от тържествата.
Яма йок! За друго за какво има да му мислим: флаговете си ги имаме готови,
нека се развяват цяла година; диреците ще ги оставим да стърчат. Само за
фишеци ще трябват пари. Но за това нека му мислят австрийците; има да ги
скубем сега с по14% мито, ще им одерем кожите с търговския договор. Колкото
пари смъкнем от гърба на немците, всичките за фишеци ще ги хвърлим. През
ден, през ден илюминации и огнестрои, през ден, през друг паради ще правим;
Зоологическата градина може лесно да се превърне в арена за всеобщи тържества,
в нея ще се помести цялото столично население. Народното събрание в едно
от нощните си заседания може да изкалъпи надве-натри едно допълнение към
наказателния закон: който оскърби някой член от народната партия, осъжда
се на разтерзание от дивите зверове. Това наказание да се извършва публично
в Зоологическата градина; осъдения ще го хвърлят в клетката на лъвовете
пред очите на тържествующето столично население и в това време ще свирят
музики и ще пукат фишеци.
Търговският договор с Австрия отваря братски границите на България за австро-маджарските
търговци и фабриканти; те ще могат сега без никакви предварителни разрешения
и формалности да напълнят цялото ни отечество; тъй щото нашите търговци
могат отсега нататък да си почиват и да участвуват само в тържествата.
Братята маджари ще си имат грижата да въртят вместо тях търговия и да развиват
индустрия. Най-сетне стига им толкова на нашите търговци и занаятчии, нека
си поотпочинат...
Като се заредят тържествата, на комисиите остава да се погрижат за храната
на тържествующия народ и тогава вече никой дявол не ще може да намери разлика
между България и Римската империя...
И за храната е лесно: Рим е раздавал хляб на 300 000 гладници, какво струва
на българския народ в името на прогреса и народното величие да поддържа
50 000 гладници в София. Останалите 10 000 души, надяваме се, ще имат поне
за хляб пари. Ето ти тебе и разрешение на всички социални и економически
въпроси: един княз и две комисии! Едната ще раздава хляб, другата ще устройва
тържества. Нека му мислят авсрийците... Кой им е крив! Да са мислили,
когато са подписвали търговския договор, ха-ха, ха-ха...
Ний сме си добре, ний сме доволни: имаме си конституция, с турците сме
приятели - какво ни трябва повече! Упоени от щастие, ние като римските
тълпи ще викаме по градските мегдани само:
„Panem et circenses!“...
София, 26 февруарий 1897 г.
---
* Фейлетонът е публикуван за първи път във в. „Знаме“, год. II, бр. 85 от 26.02.1897 г. с подпис „Щастливец“. Писан е по повод посещението на сръбския крал Александър в България от 17 до 21.02.1897 г. През
време на пребиваването си сръбския крал е присъствал на откриването на жп линията София - Роман на 20.02.1897 г.
върни се | съдържание | продължи
|