„Боже, ти знаеш безумието ми,
и погрешките ми не са скрити от тебе.“
в. „Право“
Браво!
Браво! Нашите суверани изпратиха толкова сандъци с дервиши на изложбата
във Виена, а ученолюбивите български общини стоят и се чешат в тиловете
над статията на „учителския приправник“ из Загреб, напечатана в Христа
ради юродивото „Право“. Не видат, че Шишкова го хвана зъбица от тая статия
и за да се препоръча клетият за изложбата, написа и „статия без заглавие,
но не и без цел„, сир. плод на неговия ум изветрел. Тоя драматург, педагог
и критик, който не признава други авторитети, освен своят, доказва, сир.
прави си устата като габровец за бой, че българите не са тъй „назад“, за
да нямат място на изложбата, и не са тъй „напред“, за да не проводят барем
него. Нека го проводи търновското читалище и нека бъде уверено, че протекторът
му ще изучи и педагогията тъй, както е изучил българската народна поезия,
за която като чете преди две години в Браила, и бабичките дору плакаха.
- Бог да е на помощ!
Машаллах! Машаллах! Много хубаво словце казала кака Рада, учителка в Пловдив.
Бива го за изложбата. Но какъв ли мехлем е капало на сърцето на о. Панарета,
като е чул, че той е „провидение божие“, „пръст божий“ и за да се оправят
като въже в торба пловдивските училища, то пловдивчани трябва него да слушат
и нему да се покоряват. Хитра учителка, хитра като овца - знай да подиграва
хората. Но пловдивчани са заняти, види се, с вопроса: кого от учителите
да изпратят на изложбата - Груева ли, Чинчева ли, или Павлова? Общинарите
искат Груева, учениците - Чинчева, а учителите - Павлова. Г-да! „Братство
и съединение ест спасение“, казваше едно време „Дунавска зора“. Съединете
се братски, па изпратете и тримата; защото - секи човек си има достойнствата,
а тия мъже са цветът на нашите учители. Груев с фабриката си напълни Тракия
с учители, достойни като ученикът Чинчева, насмете в българската книжнина
такъв боклук, какъвто не е виждала и р. Марица, и за ползата на раята мърсува
и до днес по турските конаци. Чинчев е достоен ученик на учителя си, защото
освети името си и гърбът си не само в Пловдив, но и в Калофер, дето хората,
като живеят по Европа, сир. - в Галата и Бал капан, уж отбират от наука,
като магаре от кантар. Павлов - то достойнствата и занаятите на тоя мъж
са тъй много и тъй големи, щото мъжът и зетят на баба Тоца, сир. свети
Скопски Дорчо ефенди, би казал: „И аз съм цвете, но тоя син и от мене е
по-цвете. Бива го за владика.“ Но от сичките занаяти на Павлова
най-много ни харесва неговото лакейство. Представяме се как е препускал
той коня си [Груев!] си-то е тука притежателно местоимение.
Лично или возвратно щеше да бъде, ако кажехме: Павлов препускал себе си.
Разбра ли? Пусти лобут! - бел. а.], за да изкара калоферските калугери
и калугерки с литии да посрещнат к о н с у л ъ т от Пловдив,
на когото главата е пълна с причастие. - Светий дух да ви не оставя.
Има хас! Има хас! Като чуят калоферци, че ги хвалим, да скътнат и те авторът
на „Наградения подвиг“, Фингова, който учи и възпитава деца, овце, кози
и се занимава с изящното изкуство на гайтанджилъка, и да го изпратят в
един сандък на изложбата тъй, както си е, сир. без да го проваждат в Загреб
да го приправя г. Добринов със сол, пипер и чесън. Едно време д-р Начо
Планински беше возевстил на човечеството, че медицината е едно от изящните
изкуства, а Фингов ще потвърди това, като докаже пред света, че чарковете
за гайтан са един вид музика, - нещо като фортепиано. Браво! - ний се радваме,
че калоферци имат учител, на когото, както казват русите, „ум за ум зашел“,
и учителка, която е била в Прага перачка. Още ги съветоваме да побързат
със съндъците си на изложбата, и уверяваме ги, че ще получат първата награда,
краставица pour merite. - Наздраве, съотечественици!
Българското лъжовно дружество в Браила свикало Девствените си членове,
за да размислят кого да изпрати на изложбата: Несостоятелните ли, или Недоплатителните
членове? Г-да! Изпратете вехтият Дяловодител Стоянова, защото нему му играе
ченето като на циганин, та ще представи и букурещките антики. Само не гуждайте
го в сандък, а в кафез, та да може да гледа и да събира статистически сведения
за гаргите. - За много години!
Голямо чудо! Добродятелната дружина съставила комисия и решила да изпрати
на изложбата следующите неща: 1) фанариотската кожа на о. Магарета, за
да се изработи на ръкавици за цивилизованите със сюлюмен търновски госпожи;
2) феноменалната глава на доктора Простича, за да се изработи на табакера
за бъдещият анатомический музей на направената още търновска болница, и
3) завещанието на Горгор башият, в което, казват, имало такъв един член:
„Между моите пари има и чужди, но те, понеже са крадени, са моя собственост.“
В тая комисия членът от Пловдив предложил да се приемат в букурещкият сандък
и мощите на протосингера Кирила от Карлово и да се направят от тях цигарета
за арнаутите. Дядо Кирил беше завещал на Карловското училище 30 хиляди
гроша, а като умря, се отказа, като писа на роднините си от оня свят, че
за греховете на калугерките и за 2-та милиона гроша, които е събрал, като
е продавал за душедял чергите на вдовиците - свети Петър го турнал в мъката
при арнаутите. Радуйте се, карловци!
Не става
надире, не! читалището „Братска любов“ в Букурещ ще изпрати на изложбата
кръчмата на К. Влахов, която е запазила добра памет за това заведение,
в което ораторствуваха едно време за съсипването му: Касабов, Планински,
Попов, Гръмников и други, на кои няма друго що да кажем, освен да си свалим
шапката и да им запеем: „Спаси, господи, лудите и благослови недостойните!“
[в. „Будилник“, г. I, брой 1 от 1 май 1873 г.] 68
върни се | съдържание | продължи
|