Б у к у р е щ, 27 м а р т
Сега ние сме вече
в състояние да поговориме за онзи вопрос, за който нашата журналистика
е говорила твърде малко, или ако и да е говорила, то сичко, щото е изказала
досега, е било повърхностно, косвено и понякогаж даже и пристрастно. Думата
ни е за положението на нашият народ относително оние малки държавици, които
се приготовляват да бъдат наследници на Турция и които историята призовава
да съставят на свободни демократически начала желаната и необходимата дунавска
конфедерация. За да бъдеме последователни в разсъжденията си, ние би трябало
да направиме кратък един обзор връх сичкото онова, щото се е казало досега
за тоя вопрос, но ние не пишеме история, следователно можеме да оставиме
това за друго по-удобно време и да преминеме право на самият предмет.
Идеята за южнославянското
единство е приняла гражданственост у сичките почти народи на Балканският
полуостров (с изключение само на турският) и малко по малко се е простряла
даже между враждебните един на други елементи. Европа е забележила това
отрадно явление в нашият общи живот и полека-лека е дошла до убеждение,
че секи един от тие народи е в състояние вече да бъде господар в своята
собствена къща и може да води делата си самостоятелно както в нравствено,
така и в политическо отношение.
И наистина,
в последньото време Возточният вопрос е влязъл вече в пълната своя сила
и чака само първият сигнал на революцията, за да дойде на дневни ред. Даже
и нещо повече: и без тоя сигнал ние виждаме, че Европа е захванала да прекарва
географически линии през нашите земи и, като-речи, определя границите на
сяко едно от интересующите се племена. Почти сичкият европейски печат е
съгласен в предположенията си, че Русия, Прусия и Австрия са се споразумели
вече помежду си да съставят тритейски съд и да разделят имането на умирающият
между отдавна вече пълнолетните наследници. Разбира се, че ако от една
страна съдиите не пожелаят да приемат рушвети (а това е твърде съмнително),
т. е. ако се не полакомят за Босна, или за Херцеговина, за Цариград или
за устието на Дунавът, и ако не обърнат внимание на естествените права
и граници на интересующите се племена, т. е. ако оставят Сърбия да осъществи
своите патриотически мечтания за Душановото царство, Гърция да усвои Албания
и Македония, а Румъния да търси Траянови потомци даже и в габровските колиби,
то се разбира, че Возточният вопрос ще да се реши неправилно и това решение
ще бъде второ начало на оная страшна, безумна и вредителна историческа
борба, която доведе турците в Европа и която твърде лесно може да доведе
на Балканският полуостров други някои незвани гости, или по-право да кажем,
друга някоя цивилизована орда откъм север или откъм возток. „Завещанието
на Петър I“ и немското „Drang nach Osten“ имат в това отношение голям смисъл
за назе. Но види се, че на историческите уроци държавните мъже на Сърбия,
на Гърция и на Румъния не обръщат почти никакво внимание. Сърбия със своята
идиотическа пропаганда в северозападните страни на нашето отечество - която
пропаганда за срам и укор за сръбският народ се продължава и до днес -
в продължението на десет години ни е уверила, че под булото на южнославянското
единство тя иска да оплете своята собствена кошница и не иска да знае за
съществованието на българският народ. Гърция, тая традиционна неприятелка
на сичко, щото е славянско, при сичката своя неспособност за държавен живот,
употреблява твърде низки средства, за да простре своята народност чак до
Балканът, и прави в това отношение доста успешна конкуренция на сръбските
патриоти. А Румъния, която в продължението на сичкото свое съществование
е хранила и подкрепяла своята народност чрез румънизацията (на) чуждите
елементи, а особено българският, днес с още по-голяма енергия извършва
това свое „назначение на Возток“. Тя гони и преследва българската народност
в Бесарабия, препятствува на нашата емиграция да помогне на своето потъпкано
и поробено отечество и систематически прелива сичко, щото е чуждо (освен
немско), в гърнето на своята дако-ромейска цивилизация. Колкото за последните
две държавици, тяхното поведение относително „робовете в Турция“ е простително
донейде, ако земем във внимание това, че тие и досега още се боят от панславизмът;
но за Сърбия - нейното поведение относително „брача бугарима“ е глупаво,
отвратително и даже необяснимо за свободната дунавска, балканска или южнославянска
федерация. Затова при подробното разглеждание отношенията между народностите
на Балканският полуостров, ние ще да обърнем особено внимание на Сърбия
и ще да се постараем да определим, колкото е възможно по-безпристрастно,
нейните отношения към нашият народ. Засега ще да кажеме само това, че дордето
се не обяснят и не изравнят тие отношения, то никакво споразумение и никакво
съединение е невъзможно между двата братски, съседни и едноплеменни народа.
[в. „Знаме“, г. I, брой 12 от 28 март 1875 г.]
върни се | съдържание | продължи
|