„Трай, душо, черней, кожо!“
...То беше село Калофер.
Тъжни спомени нахлуха в главата ми, щом превалих
баиря и видях онез хубави къщи и черкови, през кои
като змия се измича бистрата Тунджа. Тук е, рекох,
тя, мойта изгора, тук са и моите Лефтерови
другари, с кои прекарах 5-6 месеца най-светли дни в
живота си и запознах отблизо Калофер, тоя
„алтън Калофер“, който роди в мене страстна
любов, коя тъй рано загина, и дълбока омраза, коя
ще ме придружи до гроба... В Калофер познах аз
чорбаджията и сиромаха, турчина и народа.
...Умислен влизах в
Калофер, но сърцето ми тупаше силно и аз горях от
нетърпение да се срещна с някого от другарите си,
да го питам и разпитам: кой де е, кой как е, как са
агите, де убиха Лефтера, де е Добри - за всичко, що
ме интересуваше. Но трябваше да чакам нощта - и не
дочаках я!
Щом влязох в хана, пред
очите ми се представи страшно зрелище: жени, деца и
девойки пищяха, мъже се лутаха насам-нататък -
едни купуваха хляб, вино, наденици, - други с
дискус събираха пари между народа; заптиета се
смееха, псуваха и със сопи пъдеха народа, ала
всяко се тълпеше, всяко искаше да види. Тука майка
се разделя със син, жена с мъж, сестра с брат, деца
дребни с бащица и всяко думаше: жива раздяла! Жива
раздяла! Прощавай, синко, прощавай, татко,
прощавай, бате, чичо, вуйчо - прощавайте!... Други
гласове тъжни, но твърди, отговаряха: вий
прощавайте! Господ да прости!
И синджири дрънкаха из
народа...
След малко викът
поутихна, народът насяда наоколо по земята и аз
можах да видя кои бяха причина на тази смутня.
10-на души, навързани на верига, почернели от бой и
мъки, насядаха окол прощална народна трапеза и
тъжно, мрачно обръщаха очи към народа, който
лееше вече безмолвни сълзи, горещи сълзи и глухо,
но дълбоко въздишаше. Трапезата и виното съживи
злочестите, начна се говор, запитвания,
оплаквания, и всичко скръбно, мрачно и жално. Но
ето кърсердаря, ето още жандарми; те грозно
изгледаха народа, грубо закрещяха и подкараха
вързаните. Пак викна народът, пак писнаха жени и
деца, пак сълзи, пак прегръщания, прощавания, и
прощавания тежки, святи, искрени...
Но кои бяха тези злочести,
като зверове заковани в железа? О, един техен
поглед, една тяхна дума, и доста беше. Другарите
ми, наши другари, братя! Хайдути, народни хайдути!
Мъчно посрещнах техните погледи, ала погледа на
едного прониза ме в сърцето, и сълза след сълза
покапаха по гърдите ми, Никола Дели-Стоянов,
болен от треска, осакатял от бой и просветнал от
мъки и страдания, качваха го в талига, а той, като
метна поглед към народа, който поглед срещнах и
аз - извика: „Предатели ме изядоха, майко!“
С безкрайна скръб, со
страшна злоба в гърди влязох в стаята си и се
залепих за прозореца. Насреща по кафенетата
чорбаджии играяха на табла и книги; други с
жените си отиваха на разход и весело разговаряха;
черкова клепеше и викаше народа на молитва... - А
аз - в главата ми се въртяха страшни мисли - и
думах си: пролели ли са те, пролял ли съм аз и ще
пролея ли толкова кърви, колкото сълзи проля днес
невинния народ?...
Бедния народ! Проклети да
са предатели, проклет да е всеки тиранин,
помазаник божи!...
На другия ден аз бях вече
в Пловдив и ето що можах да науча за тях, що зная и
що мога подели с вас, братя емигранти.
За да говорим за четата на
Добря войвода и за улавянето на някои от
дружината му, ний трябва да се върнем да кажем
нещо за Калофер, отдето е била тази дружина, и да
видим де са били причините, кои са подбудили тези
момци на хайдутлук.
Надали има град или село,
дето своеволието на чорбаджиите да се е развило
дотолкова, както в Калофер. В него, освен мюдюрина
и няколко заптии, други турци няма, и всичкото
зло, всичкото тиранство е предоставено на самите
чорбаджии, които са и агенти,и ортаци на
правителството.
Добри, копривщенец, от
четата на Ангел войвода, бил е 7-8 години байряктар
на Лефтеря в Анадол, четата на когото се състоеше
повече от калоферци, кои ходят в Цариград на
работа. Както Ангел и Лефтер, тъй и Добри бяха от
онез класически хайдути, в кои се явява животът
на народ поробен със сичките оттенъци на
характера му, на обстоятелствата, и кои учудват
ни с добрини, учудват и със злини. Те ходеха
хайдути, както казват турците, за н а м - за да
покажат свойто поетическо мъжество пред рода и
врага и да отвръщат за обиди, сторени тям или на
сюрмаси от турци и чорбаджии; затуй в техния
живот няма нищо такова, кое би могъл да осъди
човек по каквато ще би логика.
И тримата сме виждали, и
ни в едного не забележихме онуй низко зверство,
кое се проявява в сичките движения на турския
злодеец - и в тримата видяхме благороден характер
и пълно съзнание на скрита сила.
Такъв беше Добри.
След убиването на Ангела
в 63 год., и на Лефтера в 68, Добри, гонен отвред, доде
в Калофер при някои от другарите си и се кри цяла
зима. На пролетта излезе с дружина.
Видяхме по-преди (вж. брой
2) в какво състояние беше достигнала сюрмашта в
Калофер от разпрата за мерата, подбудена от
самото правителство и от злоупотребленията на
чорбаджиите, кои с кражбите удвояваха
правителствения данък и заедно с правителството
сякак мъчеха беззащитния народ - прибавете при
туй развитото народно чувство между младежите,
кое, като смъртен грях за турците беше
компрометирало мнозина - и вий ще си съставите
пълно понятие за дружината на Добря войвода!
Сичките ги познаваме, с мнозина сме били
приятели, и всички излязоха хайдути не да грабят
и убиват било кого било, както правят турските
злодейци, а да се избавят от веригите
правителствени и обществени и да отмъстят на
тези, що тъй безмилно глобяха бедния народ.
Жално е юнак да падне!
Тежко му, който се хване! Добря убиха в Средна
гора, дружината му - едни бегаха, други се
предадоха от чорбаджии...
---
Очеркът е излиза в бр. 1-5 на в. „Дума на българските емигранти“. След спирането на вестника продължението му остава неизвестно.
върни се | съдържание | продължи
|