Пари, пари, пари! - рекъл
едно време Наполеон I и зяпнал беше да глътне цял
свят; пари, пари, пари! - думат нашите букурещки
народни базиргени и слухтят де кой ще да умре, за
да му лапнат имотецът; пари, пари, пари! - думаше
наш кир Михалаки и беше - чорбаджия. Парите са ум,
парите са чувства, парите са живот, парите са бог.
За пари Генович е станал шпионин, Найденов
мекере, а Михайловски подлец - само нашите
букурещки патриоти не работят за пари в кафенето,
а за да им се смеле ястието в стомаха. Но от
сичките тия златни телци достоен за нашата
дълбока почит и за нашето високо внимание е кир
Михалаки. А неговата орисница е обща за сичките
„велики“ хора, неговата съдба е
по-трагическа и от Дон-Кишотовата.
Седим срещу Вознесение с
дяда Обрешка Картункович на пътя и гледаме как си
играят децата на „пещ-пещ-пещице“. Отдолу иде
кир Михалаки и като върви, сякаш че и дуварите му
думат: „Машаллах, машаллах! Голям човек, умен
човек.“ А голям и умен човек беше кир Михалаки:
шкембето му - де можеш направи такова шкембе - да
събереш шкембетата и на шестех букурещки
трътове, макар те и повече народен имот да са
изяли; главата му - пет такива глави, каквото има
„нашето доктор“, макар то да е професор „на
букурещкото медицинско факултето“ и с конския
си ум е зачудило и мало, и голямо. Главата и
шкембето на кир Михалаки нямаше ги по сичките
салхани. В шкембето му свободно можеха седна пет
души турци и да пият кафе; в главата му с трийсет
яйца гъска да насадиш; а гърдите му - гърди нямат
нашите чорбаджии. Лицето на кир Михалаки мязаше
на подница, носът - на мухлясал грозд, ръцете -
ръцете му се не виждаха отпред; а крака - само от
краката му да направиш 5-6 попа. Отзад кир Михалаки
беше някак по-деликатен: вратът му - като талията
на свинята, гърбът - като табашки кош, а под гърба -
кръгла манастирска трапеза.
- Бягайте беее-й! Бягайте!
Чорбаджията иде! - извика едно от хлапетата, като
зърна кир Михалакя, и обърна пети, та побягна като
опърлено.
Децата - едни избягаха,
други като втрещени се прилепиха до дуварите,
зачевъркаха носовете си и със страх чакаха да
измине селският бик. А кир Михалаки - вятърът
надул шкембето му като гемеджийско платно - плува
ли, плува! „Их! Да има кой да ти избоде с някоя
главня едното око, ще замязаш на циклоп“ - рекох
аз на ума си; защото тамам тогава учех гръцката
митология. Но преди да посегне някой да избоде
окото на кир Михалаки - кир Михалаки пресегна и
улови едно хлапе за ухото. „Магарета ниедни...
за вас черква няма, а? Хайде да се молите богу за
бащите си и за майките си.“ „Оле-ле! Чичо
Михалаки, откъсна ми ушенцето!“ - извика
хлапето и се изкриви тъй, както не се е
изкривявало и в ръцете на учителя си. Кир
Михалаки пусна хлапето и подкара сичките
гологаши сополковци да идат да се молят богу.
„Тъй и Наполеон е
теглил ушите на народите, дорде най-после и него
уловиха за ухото и го заведоха да се моли богу на
св. Елена“ - помислих си аз тогава. Но тъй е и
сега: светът,сякаш, направен е един други за ушите
да се теглят. А като погледна, ушите на българите
видат ми се много големи - май-май магарешки.
- Кольо бе, ти защо
побягна, като видя чорбаджията? - попита дядо
Обрешко хлапето, което беше вече излязло и
подскачаше пред нас с коматче ръжен хляб в ръката
си, от което, като отхапнеше, изтриваше си и
сополите.
- Побягнах зер, че той
тегли за уши.
- А че защо тегли?
- Защото е чорбаджия.
- Ами защо е чорбаджия?
- Хайде де! Защото има
пари.
- Ами ако да нямаше той
пари, ти нема не щеше да бягаш?
- Е-хе! Ще бягам аз ! Нямаше
да грабна тогава тоягата на татя, пък да го
закарам на блатото да го напоя - каза хлапето, но
като се озърна, изведнъж улови дънцето на
потурките си и не чу се - не видя. Погледнах:
вятърът се обърнал отгоре и шкембето повлякло
кир Михалаки надолу. Кир Михалаки върви, а с него
и жената на Мита Ченгелят с пеленаче дете на
ръцете си и с още четири други подире си, накичени
със сичкия салтанат на сиромашията и едно от
друго по-дребни. Ченгелка плаче, а кир Михалаки се
подсмива под мустак.
- Моля ти се, кир Михалаке,
имай милост от бога - пусни Мита из хапуса. За 30
гр/оша/ цял месец вече как лежи - а аз сама жена
какво да правя? Толкова деца, а залък хляб няма
вкъщи... от вчера не са яли...
- А че не съм те карал аз да
раждаш толкова деца. Сиромаси хора сте - да сте
правиле икономия.
- О-ох, не думай, кир
Михалаке, каква кумания да правиш, като кума -той
по сиромах от нас? За дрешки, за свещи, за туй - за
онуй, се ние си харчиме. Само попът - невидяло му
се попството, - само той ни зе 9 гроша за кръщене.
Пък с 30 гроша кое първен? И то пак отколе да сме ти
платиле тия пари, ама на: магарето го притисна
глината, свинята я убиха у вас в градината, а
кокошките - ако не вярваш, ела виж - до една
изпукаха от пипката... Няма, няма отде да зема;
една верига и една черга бяха остале, и тях
донесох у вас... Не зная вече какво да правя!
- То не е моя работа.
Хилядо пъти ти казах: донес 30 гроша, пък си земи и
чергата, и веригата, и мъжа... Ако не - хайде, деф ол
бурдан; ако ти е мил мъжът, иди и леж с него в
магарешкия рай! Аз й казвам да е правила икономия,
тя ми разправя, че кумът, попът и магарето й биле
криви! Бе хей, мерет, пари ако нямаш, ум барем в
главата си нямаш ли? Разбери какво ти хортувам.
- О-ох, ох! Смили се, кир
Михалаке, какви пари и какъв ум искаш от жена?
Който има в кесията, той има и в главата, ами аз?
Тежко ми и горко с толкова деца!...
- Ха! За тая хората - „бог
да прости“. Затова ти казвам аз, че мене ми
трябват пари - пари - парииий! Разбра ли? Донес 30
грошовца - пък да пусна мъжецът ти, разбра ли?
- Разбрах... - едвам продума
Ченгелка и с края на кърпата си зе да си трие
сълзите. А кир Михалаки извади кърпата си из
пазвата и изтри потът от прекрасното си лице.
„Умори ме май с проклета жена“ - изпъшка той и
тръгна след шкембето си.
- Пари да те парят по
дроба! Веригата, що ми си зел, дано на шията ти
ръжда да я изяде! А с чергата ми носилото да ти
покрият! - пропя, или се едно проплака Ченгелка
след кир Михалакя, и влезе в къщата си да набере
бурен и да нахрани децата си.
* * *
- Бабо мари, защо не духнеш
туй пусто кандило, ами свети на котката, та драще
по рогозката и ме не оставя да заспя?
- Грехота е бре, синко. Как
да го духна, като тая нощ ще се вознесе господ?
- Аз пък мислех, че ти ще се
вознесеш; гледам те замязала си на вампирин.
- Ех, баба, де тоя господ?
Който е праведен, само той се вознася; ами аз -
какви добрини съм сторила?
- Изгаси кандилото - ето ти
една добрина. Среднощ е вече, господ трябва да се
е вознесъл.
- А че зная ли? Ако се е
вознесъл, то да го изгася, пък утре запали ща го
по-ранко, хайде.
Баба стана да духне
кандилото, но тамам да посегне, изведнъж 5-6 пушки
изгърмяха наблизо нейде в махалата и тя остана
като потрещена. Пушките повториха и вик: „Юря!
Юря! Юря!“ - понесе се по сичката махала. Баба
хвана да се кръсти и да бие поклони. - „Бабооо,
господ се вознася - чуеш ли?“ - „Мълчи бре!
Какъв господ? Това се обирници.“
А пушките гърмят и
виковете цепят дори небето.
- Прощавайте бееей!
Прощавайте, добри хора! Отивам вече - изрева
гърлото на кир Михалаки.- „Чуеш ли, бабо, кир
Михалаки се вознася; чуеш ли, ангелите го влачат
въз баиря?“ - „Млъкни бе, поразийо, какви са
тия ангели от тебе, това са хайдути. Отиде добрият
човечец!“ - „Моля ви се, братя! Моля ви се като
на бога - недейте ме затрива. Пет дечица имам...“
- вика кир Михалаки, но тъй като че ли се дави.
„Не съм те карал да раждаш толкова деца“ -
отговаря свети Архангел и ножовете без икономия
плющат по гърба на кир Михалаки. Вознесение!
„Бабооо, вознесе се вече - хайде изгаси
кандилото.“ И наистина - баба ми не беше
дотолкова диван: позна, че не господ се вознася, а
кир Михалаки, и от страх да не зърнат и нея
ангелите и да додат да я вознесат, тя духна
кандилото и влезе да се моли богу под чергата. И,
слава богу, котката престана да дращи по
рогозката и аз си заспах.
На другия ден, Вознесение
Христово, цял град празнуваме вознесението на
кир Михалаки. Едни приказваха, че видели как
ангелите метнали на шията му верига и на главата
му положили венец - нажежена перостия; други
учеха, че кир Михалаки вече се е посветил и в раят
със синовете на бога яде попара; а трети
проповядваха, че ангелите вознесли и три торби с
пари: а това не е било лъжа, защото и бог, като
чорбаджия, без пари и той надали ще може да има ум.
Но аз зная само това, че на Вознесение Ченгелка
запали на св. Мина свещ за 10 пари, но то затова, че
мъжът й не беше вече в хапуса. Кир Михалаки с пари
откупи се и от бога. След един цял месец затвор не
в магарешкия, а в божия рай кир Михалаки си дойде,
но само без пари, без ум и с име, прекръстено от
чорбаджи кир Михалаки на М и х а л.
И тръгна Михал да
разказва на раята си за своя чорбаджилък и за
своето вознасяние, и децата не бягат вече от него,
а изскочи едно отпреде му, па го бодне с пръстче в
шкембето и рече: „Какво имаш тук, Михале!“
Михал каже. „Ами кога си ги изял? Когато беше
чорбаджия ли?“ А друго отзад плюне на пръстчето
си, пък се затече и бъзикне чорбаджията. А дядо
Обрешко се смее, смее, смее и дума: „Не стига на
магарето крастата, ами и мухите го хапят.“
[„Будилник“, г. I, брой
3 от 20 май 1873 г.] 93
върни се | съдържание | продължи
|