Още на двайсетата си година, много по-рано преди да напусне съвсем Бяла
черкова, хаджи Евтим беше заминал за Влашко и се заловил за търговия там.
През всеки две години, срещу Коледа, той имаше за правило да си дохожда
в родний град, да прекарва празниците. При последното му гостуване в Бяла
черкова му се случи едно голямо огорчение и оттогава не се върна вече.
Тъкмо когато, пременен ерген, стоеше на хорото и правеше оглед на момите
- той беше с намерение тоя път да се ожени и да си иде във Влашко с булка,
- кьой векилинът, Аврам Келешът, по някаква лична
вражда, заповяда на сеймените да подкарат от хорото Евтима и да го затворят
в конака, под предлог, че дължал някакъв малък стар недобор. Подир тоя
срам, нанесен на влашкия търговец, дълбоко огорчения хаджи Евтим нагрози
родното си място и се закле никога да се не върне. И не се върна вече в
Бяла черква. Той скъса всякакви връзки с нея. Загнезден в един молдавски
градец, заселен повече с евреи, той се предаде всецяло на търговията си
и не щя да чуе нищо ни за Бяла черква, ни за България. Напразно брат му
му писва безбройни пъти: упоритият човек се не обади. И колкото повече
време минуваше - повече се отчуждаваше от България, додето забрави, че
е българин и стана румънин: хаджи Евтимиу Йонеску. Роднините му бяха го
отписали вече от родът си и също престаха да мислят за него, той беше за
тях мъртвец.
Но кръвта вода не става: гръмотевицата на освободителната война, която
разтърсваше света от година насам, пробуди от летаргията и това тъмно съзнание.
Българинът хвана да се обажда в хажди Евтима, кръвта заговори в окоравялото
старешко сърце, и когато се подписа Санстефанския мир, пламна в него силно,
неодолимо желание да види свободна България, да види своите. Той нем? вече
мир! Чужбината му стана несносна. Прибра сметките си, скъс? всичко, продаде,
каквото трябваше да се продаде, и тръгна за България, стопан на пет хиляди
наполеона. Писмото, което му изпрати братовото му семейство, не го намери
вече. Той бързаше за Бяла черква с цел да си направи къща там и да прекара
остатъка от годините си в средата на своите. От Гюргево той мина на Русе,
за да се порадва по-скоро на българска земя, а оттам по Дунава да иде за
Свищов, отдето да тръгне към Стара планина. Тук случайно узна, че има един
негов внук, и потърси Найдена.
И по този начин семейството Стремски печелеше един баща, а България - един
син.
А как се радваше добрия старец на България, на всичко, каквото видеше там!
И небето, и земята, и Дунава, и въздуха му бяха сладки и му пълнеха с радост
душата. Лишен толкова години от отечеството си, той се прераждаше в тая
родна атмосфера, подмладяваше се, възхищаваше се като дете. Найден го задържа
повече от една неделя да го развожда и запознава. Води го по всички околности
на града, описва му военните събития, разигравани от висотите. Посочи му
от един хълм зад Русе синкавий облик в небето на Стара планина, при който
вид чичо му порони сълзи... Представи го на губернатора, който го прие
много хубаво, заведе го у Филович, който му даде гощавка, като брат на
негов стар приятел... Разхожда го Найден и по Дунава с лодка и се чудеше
как да го благодари. Той сякаш че виждаше баща си възкръснал. Старецът
се сприятели и с Мачухонски - като него доскоро заблуден син на майка България
и като него възхитен от нейните благородни картини, тъй мили и сладки на
сърцето му. Мачухонски придружаваше хаджият, когато Найден беше занят,
и го развеждаше по околностите. Само веднаж им се случи неприятност в тия
разходки - при посещаването Левенттабия. Там двама руски офицери-топографи
ги завариха тъкмо когато хаджи Евтим бележеше нещо по румънски в тефтерчето
си, а Мачухонски чертаеше плана на знаменитото укрепление, за да го претвори
в едно писмо до дъщеря си. Офицерите ги взеха за шпиони и ги пратиха в
комендантството, отдето късно само Стремски ги освободи... Разговорите
на двамата старци бяха пълни с комически недоразумения поради смешението
на четири езика: български, руски, влашки и гръцки, с които си служеха,
при деятелното участие на ръцете.
Особено името на Найденовия чича беше причина за бъркотия в разговора и
ядосваше екзекутора. Той му винаги казваше: господин Стремски, но хаджият
не му отговаряше на това име и заставяше екзекутора да му го повтаря няколко
пъти, доде се усети, че Стремски е сам той. Ухото му трийсет години беше
привикнало на домну Йонеску.
Ядосваше
се екзекуторът и на думата „хаджи“.
- Защо
ви е тая поганска дума прикачена на честното име? „Хаджи“ е агарянско наследие,
променете го.
- Привикнал
съм вече на тая качулка - отговори хаджият. - Ако ми измениш и нея, хич
няма да си позная вече името.
Макар
че хаджи Евтим бързаше да иде по-скоро на Свищов, дето една работа го викаше,
а оттам с кон през Стара планина до Бяла черква, той се съгласи да остане
още два дена в Русе, да види посрещането на княза Дондукова, който оттук
напущаше окончателно България. А с най-първий параход на заранта хаджият
щеше да тръгне за Свищов.