Дубровник. Автобус
„Кит“. И си прилича на кит - грамаден. Освен това - последна дума на техниката
и комфорта.
Жена ми тича
при шофьорите.
- В автобуса
пушат!
Гледат я учудено:
- Шта?
- Много е задимено,
пушат!
- Пушете и вие,
кой забраня, всичко е свободно!
- Но те цапат
седалките!
- Шта?
- Качват си
краката по седалките, гасят цигарите върху прозорците!
- Правете и
вие, кой забраня!
- Тогава отворете
прозореца до моето място!
- Не може.
- Защо?
- Някой е откраднал
ключа за прозорците.
Нейсе - настаняваме
се между хипитата. Те са около стотина души. А другите сме следните: ние
двамината от София, момъкът със светлосините панталони от Скопие и един
хърватин - студент, висок и плещест, стърчи с една глава над всички.
Тръгваме. До
Скопие ни чакат 19 часа. През Черна гора, преко планината Чакор. Жена ми
позна скалите, на които е сниман филмът „Вук от планината Проклетия“. Но
Проклетия е само бледа представа за целия страховит Чакор. Пътят е тясна
начупена лентичка. Завоите остри и много стръмни, не ги ли вземеш с голяма
скорост, макар винаги на сантиметър от пропастта, можеш да се запречиш
насред пътя и тогава - ни напред, ни назад. Не съм срещал по-виртуозни
шофоьори от двамата черногорци Драшко и Каньо. Автобусът лети, хвърчи,
беснее по пътя. Шофьорите се сменят на всеки час - свободният веднага заспива
като мъртъв.
Към два часа
през нощта фаровете осветяват една табелка - Луге, а малко след това блесват
срещу друга табелка - Улотино. Колата спира.
- Слизайте!
Свърши се бензинът, ще чакаме срещата от Скопие! - вика Драшко и разтваря
вратите, за да се проветри.
Слизаме. Остър
хлад, чист въздух. Пътят е сравнително широк - могат спокойно да се разминат
две коли. Спрели сме пред една къщичка. Драшко тропа по вратата. Светва
лампа. После още една. Вратата се отваря - това било кръчма. Стопанинът
чорлав, брадясал, раздърпан. Ето притичва и кръчмарката - почти момиче,
с плитчици и къса поличка, търка си очите и се прозява.
В ъгъла четирима
души спят върху лактите си около масата, на която са пили цяла вечер. Събуждат
се от светлината и шума, смайват се от калната дрипава тълпа на хипитата,
мигат, мляскат и накрая се порвикват:
- Давай да разквасим
устата, какво става тука!
- Алъш-вериш
- търка ръце кръчмарят, - браво, друже Драшко, държиш на думата, ето и
за тебе.
Драшко сяда
при четиримата, притъкмява стол и за кръчмаря. Извръща се към пътниците:
- Хайде, алъш-вериш,
мъни, мъни, кафе!
- Пет динара,
пет динара - потърква пръстите на ръката си кръчмарят и после подвиква
на жена си: - Бързо, котлона, голямата тенджера!
Към кръчмаря
се затичва мъничък, слабичък, голобрад англичанин, увисва на ръката му,
дърпа го:
- Нес кафе,
нес! - и като тропа с крак, плачливо повтаря: - Нес, дубл, зер ис динарс!
- Ох, леле,
какво си ми пиленце! - въодушевява се кръчмарят, грабва под мишницата англичанина
и го върти във въздуха.
Момчето се разрита,
а четиримата го пляскат по задника и се смеят презглава:
- Госпойца,
госпойца!
Дотичва хубаво,
румено, яко момиче и удря с все сила кръчмаря през едната ръка. Той изпуска
„госпойцата“, примигва срещу истинската госпожица и се кланя раболепно
- не смее да се пошегува с нея. Тя дръпва приятеля си и му се кара, че
иска нес кафе. Той се сърди, отива в ъгъла като обидено дете, забожда глава
в стената. Трепери като от електрически ток, стене. Тя тръгва след него,
стисва го с една ръка за врата, а с другата ръка започва да го гали по
корема. Дръшко, кръчмарят и другите четирима се заливат от смях - вече
са научили от цивилизацията как се глади слънчев възел, за да се предвари
наркотичен припадък. Госпожицата търпеливо масажира корема на приятеля
си и стиска врата му здраво.
- Хайде, сърове,
плийс, плийс, сядайте по масите, не стойте като чукнати, само пет динара,
кафе, иде! - вика кръчмарят.
Погледът му
се спира върху снажния хърватин, помисля го за най-богат от англичаните
и като разтваря ръцете си и се кланя, кани го на масата, където Драшко
и другите вече надигат древни четвъртокички.
- Плийс, сър,
плийс!
Хърватинът се
отправя бавно към посочения стол, покланя се сдържано, издърпва стола малко
назад, сяда и с грациозна небрежност слага крак върху крак.
- Атина, Истанбул?
- пита кръчмарят.
- Йес, сър,
Атина, Константинопол! - отговаря спокойно хърватинът.
- Афионец, марихуана?
- подмигват четиримата.
- Ноу! - потръпва
хърватинът.
- Лъже - мърмори
Драшко, - все са една стока!
- Не изглежда
на такъв - пошушва кръчмарят, подава окичка на студента и тихо пита: -
Има мъни, много мъни?
- Йес, сър,
мъни, а ти мъни? - хърватинът посочва с пръст гърдите на кръчмаря.
- Какво казва?
- обръща се кръчмарят към Драшко.
- Пита те дали
и ти имаш пари.
- О, йес, йес!
- провиква се кръчмарят. - А, уиски, партида, искаш уиски, ракия не добро,
уиски добро!
- Какво искаш
да му кажеш? - пита сега Драшко.
Те и двамината
си говорят на черногорски, ама не могат да се разберат, защото английските
думи ги объркват.
- Купих една
каса уиски - пояснява кръчмарят, - я да я опитаме, ама тоя да плати!
- Ти донеси
шише, ще плати той, къде ще иде!
Студентът великолепно
разиграва шегата си, удивлявам се, че още не е прихнал в смях.
Пристига шишето
уиски. Но кръчмарят още не смее да го отвори. Започва безкрайното „ти мъни?“
към студента, на което той непрекъснато отговаря пак с въпрос „ти мъни?“,
сочейки с пръст гърдите на кръчмаря. Кръчмарят се ядосва, че англичанинът
не го разбира, а студентът, за да разнообрази ролята си, казва:
- Шнапс де Монтенегро
вери гуд, молто бене, шпик инглиш, молто бене!
Бръква във вътрешния
си джоб. На кръчмаря блесват очите. Хърватинът показва своя снимка пред
паметника на крал Томислав в Загреб. Минава в решително настъпление и на
чист хърватски език със запъване, казва:
- Дедо мой -
и се тупа по гърдите.
- Отваряй бутилката,
тоя е от голямо добрутро - викват нетърпеливо четиримата, - и да
не плати, все едно, не разбира човекът, ще спечелиш от кафетата.
Кръчмарят не
чака да го поканят втори път. Почват да се чукат с уискито, но хърватинът
с уиски не се чука, само подига окичката към челото си, пие бавно, с наслада,
но клати недоволен глава и мърмори:
- Шнапс де Монтенегро
вери гуд, вери гуд!
- Нали ви казах,
че е като другите - вика Драшко, - нищо не разбира!
Започва дълъг
спор - правилно ли е англичанин да не харесва уиски. Драшко е победен -
чужденците винаги ще харесват нещо непознато за тях, макар да е по-лошо
от тяхното.
От вътрешната
стая се чува гласът на кръчмарката:
- Отваряй!
Кръчмарът рипва,
отваря вратата. Жена му се показва с голяма табла, кафетата димят. Разнася
ги по масите. От ъгъла дотичва англичанчето, грабва една чаша и я гаврътва
на един дъх. Посяга към втора чаша. Руменото момиче го гледа тъжно и отчаяно.
В това време
навън изгромолява мощна кола. Спира. В кръчмата влиза възрастен човек -
строен, внушителен, облечен в моден спортен костюм. Оглежда кръчмата, сваля
бавно ръкавиците си, пак оглежда и се отправя към най-прилично облечения
човек - момъка от Скопие. Пита на английски:
- Това ли е
пътят за Македония?
Момъкът става
от масата и отговаря:
- Да. И ние
пътуваме нататък.
- Значи, не
съм сбъркал, благодаря ви!
Дотичва кръчмарят,
улавя възрастния господин за ръкава и почва, както си знае:
- Плийс, сър,
плийс, кафе, уиски!
Господинът отдръпва
ръката си, поглежда сърдито кръчмаря и той се смръзва на мястото си.
- В коя точно
посока сте? - пита момъкът от Скопие.
Господинът изважда
стара българска карта и показва:
- Гари, селища
Гари. Аз българин, говори български, роден Гари.
- Но това е
едно малко село до Битоля, зная го.
- Да, до Битоля.
Разговорът тръгва
на български.
Момъкът посочва
жена ми и мене:
- Те са точно
до Битоля.
Господинът се
покланя:
- Бихте ли приели
моята кола, ще стигнем по-бързо.
Ставаме. Докато
плащам, жена ми се разбъбря с непознатия господин. Измъкваме се от кръчмата.
Взимаме си куфарите. Драшко е забравил да завие Каньо и жена ми го завива
с шубата му.
Таунусът ревва,
подмъква се бавно покрай разтворените уста на „кита“ и се стрелва напред.
1965
|