Баба ми неуморно се разженваше и неуморно се
повторно и потретньо женеше. Тя стръвно гонеше за наследство баща
си, майка си, братята си, всичките си свекрове. Гонеше за наследство дори
синовете си. Търгуваше с ниви и бранища. Продаваше мас и по дъното на тенекиите
слагаше топузи или обли речни камъни. Лекуваше с газ и с напечено гърне
- газта за пиене, гърнето за превъртане на пъп. Даваше билки за влюбване,
за разлюбване, за мъжко дете, за близнаци, за всякакви други печалби. Но
най-много бе тя прочута, че умееше да кълне и да проклина. Клетвата й ловеше
и не пущаше. Искаш ли да прокълнеш някого както трябва, отиваш право при
баба ми. Ако си млада булка и тепърва се учиш да се гнявиш, да се инатиш
и да мразиш - три крини кукуруз таман ще те оправят - баба ще кълне облечена,
без да разплита пленуците; ако си свекърва и вече си успяла да се изомразиш
с половината село - пет крини, баба пак ще кълне облечена, но с разплетен
косичник; мъж ли си - направо десет крини, баба ще кълне гола, с разпусната
до петите коса, посред бял ден, в час икиндия, когато клетвите най-страшно
ловят. Клетвите си баба правеше насаме, тайно. Почнат ли да се мъкнат крини,
почне ли баба да пастри чуждите крини в отделния си хамбар, не чакахме
да ни пъди от къщи - сами изчезвахме и хитро, тихо се качвахме на покрива
и се спускахме през комина, току над главата й.
Баба разпалваше мангала с дървени въглища и когато се дигнеше синкав пламък,
започваше да обикаля мангала, да се навежда нади пламъка и да произнася
първите думи на клетвата:
- Боже, и ти, Атила, и ти, дядо Кюрто, ето ме пред вазе, чуйте ме, азе
ви се представям!
Колкото повече се върти около мангала, толкова повече й се замайва главата.
Но други примират и заспиват, а тя придобива бяс, започва да крещи. Започва
да прескача мангала, да разбива пламъците, чака да й запращи косата и да
се размирише, за да влезе тогава в разговор с боговете и древните владетели.
От тия лудовски скокове съм запомнил един много страшен случай. Тогава
баба трябваше да проклина трима души наведнъж. Двойно й бяха платили, за
най-страшната клетва - клетва на голо. Съблече се тя, черна и страховита,
с разпуснати коси. Когато прескачаше, държеше си ненките в ръце, за да
не се спъне. Но ето - рипна, изтърва едната, тя се друсна като топузище
между краката й, провеси се и облиза жаравата. Баба беше във въздуха, изпищя
неистово, търколи се чак до нощвите, загърчи се като змия и не спираше
да пищи. За малко да скочим от комина и да я заливаме с вода. Ала тя не
стана. Отиде до тенекето с маста, загреба с цялата шепа и се дебело намаза.
После продължи клетвата:
- Вие три панцирина, Бог да ви убие, черве да берете, по гъз да се влачите,
сърце да ви изпие и пупък да ви се развие! До девет повоя да платите, да
девет повоя да се гърчите и все за мене да питате! Все от мене да се плашите!
Ако ли спасение дирите, двойно дайте и предвойно - вазе ще си закрилям,
самите ви врази ще прокълна, вие ще си чисти останете!
Всичко живо трепереше от баба. Срещнат ли я - поклон правят, видят ли я
отдалече - в друга улица бягат.
Кметът, попът и даскалът поведоха война срещу баба, разобличаваха я пред
селяните, поучаваха ги, че тя няма никаква власт над неземните стихии.
Баба ми прие войната и почна да насъсква селяните да не слушат тримата
селски вождове, дори в държавните и в божиите работи да не им се подчиняват.
Кметът изпрати писмо до околийския управител, а после и до прокурора във
Видин. Тогава баба започна да кълне пред всяка порта и на всяка стъгда.
Въздухът в село се нажежаваше. Кметът ругаеше, попът заплаши с анатема,
даскалът се качваше на маса в кръчмата и държеше речи с много купешки думи,
които селяните не разбираха. Тогава баба съвсем се ядоса и обяви, че в
неделя ще иде на оброчищщето да направи пълна клетва, а до клетвата ще
остане гладна и жадна. Хората се уплашиха - досещаха се, че баба ще побеждава
с вълк. Селските вождове се събраха на съвещание. После попът изпрати клисаря
по околните села и съботсем в поповата къща пристигнаха дор дванайсет свещеници.
Ставаше ясно, че се върви към анатема. Мъжът на баба ми - горкият дядо
Койчо - тичаше между становете на враждуващите сили и всекиго умоляваше
за помирение. Никой не се отказваше от ината си. Старецът плачеше с вдигнати
нагоре ръце, молеше Бога да вразуми всички.
Ето че дойде и неделята. Още преди да се съмне, камбаната взе да бие тревожно.
Селяните ставаха и хукваха навън. В полумрака се виждаше как поповете,
кметът и даскалът тръгваха към оброчището. Те искаха да преварят баба и
да заемат високия калкото човешки бой каменен кръст в средата на дъбовата
гора. Всички се понесоха на порои след тях. Но какъв ужас - баба ми клечеше
навръх каменния кръст. Беше кацнала отгоре като гарван. Беше боса, беше
раплела косите си и те се сипеха на вълни, на вълни по раменете й, по гърба
й, стичаха се чак по лишеите на камъка. Клечеше и притегляше надолу сукмана,
за да не й е студено. Голите й палци стърчаха подвити по камъка, за да
я крепят. Беше бледа, повяхнала, измъчена - наистина не бе яла, нито пила
три дни и три нощи. Ръцете й бяха обивървени ред по редом с дебели домашни
върви. Главата й от време на време приклюмваше и тогава тя изведнъж я вирваше
право нагоре и мигаше често-често, за да не й се доспива.
Владееше баба кръста!
Поповете се стъписаха, приеха това като злокобно за тях знамение. Но как
да е - установиха се на двайсет крачки от баба, около най-големия дъб,
и почнаха службата.
Баба се кръстеше, когато и всички се кръстеха. Поповете виждаха, че тя
е гладна и жадна и много дълго проточиха службата - досами малко пладне.
Чакаха баба да се сгромоляса от кръста, да не стърчи над всички. Но тя
не падаше. Стърчеше. После измислиха някакво ръсене и от село клисарят
задомъква пълни менци с вода. Баба стискаше очи, тръскаше глава и не гледаше
към водата. Най-накрая - няма как - нашият шоп реши да започне диалога
и ако тя не се смири, да произнесе анатемата. Но точно когато трябваше,
баба се възправи на кръста. Ветрецът развявяше косата й, диплеше сукмана
й. Баба дигна ръце и раздра пазвата си.
Клетвата ще почне.
Сега беше времето да дойде някой с по-яка тояга и дя наложи хубавичко,
та да се прибере като порядъчна жена у дома си при кокошките и прасците.
Ще почне клетвата - всички настръхнаха и занемяха. Но баба умееше да не
отива докрай. Тя изчака да я видят с радрана пазва, с ръце още уловили
пазухата на сукмана и когато вече чакаха клетвените думи, тя произнесе
само заплахата:
- Дядо Кюрто ще мене вълк покаже, дядо Кюрто ще мене вълк даде, че му е
името Кюрто, че му е името Вълчо, че ми е това име на първо венчило завещал.
Азе си трагвам гладна и жадна, азе си трагвамлюта-прелюта, вълк да си хвана,
вълк да си поям и попия, знак да си тука донеса!
Баба скочи от камъка пъргаво, сякаш не бе клечала там от първи петли, тръгна
към мерата, а после потъна в шумаците и бранищата. Даскалът се окопити,
плю и викна:
- Тя е луда, нека си троши главата, къде ще намери вълк посред лято! Да
става каквото ще, ние не носим отговорност!
Ревнаха бабичките, ревна мъжът на баба ми, дядо Койчо, ревнахме и ние,
унуците. Попарено беше цялото село. Дори големците си отидоха гузни и унили.
Ще погибне ли баба, ще се върне ли без вълк и така да се опозори и сама
да се низвергне? - кое да предпочетеш, Господи!
Нема я баба цяла седмица. И ето че навръх следващата неделя откъм горния
край на селото се дочу писък, един вой, разтопуркаха се нозе, като че хергелета
препускаха.
- Вълк! Вълк! - викаше народът. - Вълкът иде, иде вълкът!
Всички бягаха към средището на селото, раздигаха кмета, попа и даскала,
викаха ги да видят чудото. Цяло село се струпа на мегдана и притаи дъх.
О, как се зададе баба ми! Вървеше по средата на улицата, кандилкаше се
като пияна. По краката й се гръздеха цели гюдули от разкъсани, спечени
во сокръвицата си меса. Сукманът й беше раздран, нацепен на ивици. На рамото
й голяма рана - там вълкът е забивал всичките си зъби и е дърпал колкото
сили имал. Косите й бяха проскубани, пълни с тръне, с бабин зъб и репей.
Лицето й кърваво. На ръцете й ги нямаше вече вървите. С тези върви през
време на борбата тя бе усукала букаи на предните и задните крака на вълка.
Беше увила с върви и лапите му. Вълкът стъпваше меко, с къси, кротки, укротени
стъпки, стъпваше с увързаните си крака клатешком, както пристъпват патиците.
А инак беше голям пустият му вълк! Голям като същинско даначе, стигаше
до кръста на човек. Муцуната му също бе увързана. А на шията спряга, с
която баба го водеше. Хълбоците на звяра бяха хлътнали, козината му разрошавена.
На единия хълбок голяма рана - тук баба го е хапала, от кръвта му е пила
в глада, жаждата и освирепението си.
Вървеше вълкът до баба като послушно кученце. Беше зашеметен сиромахът,
така беше стреснат и уплашен, щото бе забравил, че е бил някога вълк, че
и сега е все още някакъв вълк.
Баба не виреше глава гордо и горделиво. Пристъпваше кротко, с провлечени
стъпки, измъчена, капнала от умора.
Дойде сред хората, които й правеха място. Поогледа си, видя къде е кметът
и тръгна с вълка към него. Кметът беше онемял, какво да прави човекът!
Даскалът бръкна във вътрешния си джоб за кама, а попът бръкна в подрасника
за пищова. Ала на вързан вълк лесно се вади оръжие, засрамиха си, спотаиха
се и те. Баба ми се поклони дор три пъти на кмета. После дигна спрягата
на вълка и той се пое на задните си крака. Баба го ритна в тумбака и той
взе да пристъпва на задните си крака като питомна мечка.
- Муцко, Муцко - рече баба, - поклони се на господин кмета. Кажи, че ми
силата си предаваш, на мене и на моите родове, така както азе опростих
твоите три бременни вълчици и само ги с нозе разгонвах, докле се с тебе
поборих. Господине кмете, признай ми силата, да ти е мирно управлението,
да ти е бял като сняг нощният, благият сън.
Кметът мълчеше - вдървил му се беше езикът. Баба се извърна на четирите
страни и се поклони на хората. После пак се обърна към вълка и рече:
- Хайде, Муцко, хайде, бабиното, да си вървим у дома!
И вълкът Муцко послушно тръгна заедно с нея към дома.
На другия ден всичките му зъби цъфнаха на гердан върху нашата порта. Баба
бе окачила герб на фамилията Вълчеви, гербът, който ни свързваше направо
с хан Кубрат-Вълка, когото тука наричахме дядо Кюрто, според съкратеното
му име Курт така, както е известно във всички истории на света.
Животът на селото си вървеше по своя правечен път напред.
|