Борислав Гърдев

рецензии

Литературен клуб | публикуване | страницата на автора

 

 

Дискретният чар на „Сексът и градът“

 

Борислав Гърдев

 

 

      След като с изненада установих, че филмът на Майкъл Патрик Кинг е имал световна премиера в България на 6 юни, добавям, че той съвсем не е шоу само за убиване на времето. Определението „оптимистична и свежа комедия за нещата от живота в големия град” му отива, но основният лейбъл във филмовия вариант на прочулия се цели 6 сезона сериал на НВО е любовта.
      Майкъл Патрик Кинг като сценарист, режисьор - а такъв е той и на част от тв сериала -и продуцент, заедно със Сара Джесика Паркър, много внимателно подхождат към филмовата версия на приключилия през 2004 г. изключително популярен сериал. Той всъщност първо започва като светска рубрика в „Ню Йорк таймс”, водена от Кандис Бушнел, след това се трансформира в тв хит, романова поредица - „Крачка към върха”, „Четири блондинки”, „Сексът и градът”, „Триумфът на червилата”, за да завладее накрая и големия екран. Разбира се, най-голяма популярност спечели като сериал. Аз самият си спомням с каква наслада следях сериите по „Нова телевизия“ и как се радвах на остроумния софистициран диалот и на свежото и нестандартно поведение на четирите приятелки - Кари, Шарлот, Миранда и Саманта, олицетворяващи сбъдната мечта на реализираните красиви и умни жени по света. Сериалът малко неочаквано и внезапно е спрян на върха на славата си - през 2004 г., екипът е разпуснат, а вещите от поредицата - продадени на търг и търсени сега, за да бъдат изкупени отново за снимките, чак в Ирландия.
      Логично е именно Майкъл Кинг и Сара Джесика Паркър да са моторът за новия кинопроект. Знаейки какви са свръхочакванията на техните фенове, те са подходили внимателно и отговорно към „Сексът и градът”. Успяват да запазят дискретност по време на снимките, ангажират голяма част от стария екип - композитор Аарон Зигман, оператор Джон Томас, кудожник Ед Чек и наблягат основно на реалистичното представяне на чувствата, измъчващи четирите верни приятелки, които на екрана изживяват поредната житейска трансформация, напускайки света на 40 - годишните и ставайки достолепни 50 годишни жени. Те са все така очарователни и секси, но всяка от тях прави своите неизбежни житейски корекции, съобразявайки се с хода на времето - адвокатката Миранда Хобс - Синтия Никсън като самотна майка все пак се омъжва за бащата на своето дете, независимо че той е барман, галеристката Шарлот Йорк - Кристин Дейвис се свързва с грозен адвокат и се старае да бъде безупречна съпруга и майка, а PR агентката Саманта Джоунс, която колекционира мъже като колекциите на Галеано, Шанел и Вивиан Уестууд, преживява авантюра с млад и привлекателен топ модел.
      Що се отнася до Кери Брадшоу - Сара Джесика Паркър нейният роман с Тузаря - Крис Нот неизбежно приключва с хепи енд. Но след провалена сватба и значителни съвместни усилия, с които успешто се финализира тяхната проблематична десетгодишна връзка. Тогава, когато и двамата преодоляват своите комплекси и фобии на нараненото си его и след като разбират, че не могат един без друг. Сценарист - режисьорът Майкъл Патрик Кинг се е опитал да вдъхне живот на всяка от героините, с които свързваме успеха на сериала, да вкара любопитни и смешни епизоди, да ни бъде забавно и нтересно, но личи, че филмът е за Сара Джесика Паркър. Нейната героиня е най-плътно и проникновено разкрита, историята й обрамчва сюжета, а и във взаимоотношенията на Кери и Тузаря като че ли има повече правдивост и неподправен житейски драматизъм. Коя жена няма да съчувства на светската хроникьорка, след преживяното унижение с провалената й сватба? И кой мъж, особено прекрачил 40-те години, няма да защити колебанията на Тузаря да навлече за трети път брачния хомот? Ако и да прави неизбежни концесии на захаросаната мелодрама - дежурните сцени в Лос Анджелис и Мексико, като цяло „Сексът и градът” е стилна, ефекта и правдиво поднесена житейска история за емоциите, движещи живота на успелите жени в Америка.
      Творбата е безупречно реализирана в професионален аспект с необходимия в случая дискретен чар, а обвиненията, че това не е животът, който живеем, са напълно безсмислени. Разбира се, че това не е нашето битие. А и не би трябвало да бъде. Сега е лято и зрителят иска да надникне през ключалката на богатите и успелите, да разбере какви са техните проблеми, какво е ежедневието им, как те се справят със стреса и остаряването...
      Това го има във филма и е експонирано деликатно и убедително.
      След като излезе от салона всеки от нас неизбежно се сблъсква с прелестите на родния преход.
      Но за тях нито Майкъл Патрик Кинг, нито Сара Джесика Паркър имат някаква вина.

 

 

 

 

 

---

 

 

„Сексът и градът“ (Sex and the City: The Movie), САЩ, 2008, реж. Майкъл Патрик Кинг, със: Сара Джесика Паркър, Ким Катрал, Синтия Никсън, Кристин Дейвис, Дженифър Хъдсън

 

 

 

 

Електронна публикация на 28. юни 2008 г.
© 1998-2024 г. „Литературен клуб“. Всички права запазени!

 

Литературен клуб [електронен вестник и виртуална библиотека]