Борислав Гърдев

рецензии на филми

Литературен клуб | публикуване | страницата на автора

 

 

„Спайдърмен 3“ или за бавния залез на безкрйните продължения

 

Борислав Гърдев

 

 

      Логично беше след успеха на първите два "Спайдърмена" да се появи и третият, чиято световна премиера бе на 4 май.
      Въпреки че бе запазен основният състав на продукцията както и очаквах нивото осезаемо падна, а и историята вече е докрай усвоена и определено нямам представа в четвъртото продължение как ще се запълнят 140-те минути екранно време.
      Редно е и продуцентите от "Кълъмбия" да се замислят преди да заложат на още един филм, тъй като не се знае дали печалбите ще са същите и доколко публиката ще реагира с очаквания ентусиазъм.
      Поне в България вече се забелязва скептицизъм и частично недоволство-както от непрецизното екранизиране на комикса на "Марвел", дело на Стан Лий и Стив Дитко, а с филмирането му са се нагърбили не кои да е а Сам и Айвън Рейми, така и с общо взето семплото впечатление, което оставя третият "Спайдърмен".
      Лично аз се опитвам да проумея дали само парите и комиксовите традиции в САЩ принуждават водещи режисьори като Сам Рейми, Брайън Сингър и Робърт Родригес с години да се обвързват с подобни кухи, но свръхскъпи и свръхпечеливши проекти, но в никакъв случай не мога да приема, че Сингър ще остане в аналите на киното със "Супермен се завръща" вместо с "Обичайните заподозрени", така както търпението ми към комиксовите ангажименти на Рейми вече е на привършване , тъй като вече забравих неговия истински професионален стил, който наложи с "Бърз или мъртъв".
      Защо да се лъжем - "Спайдърмен 3" е само една машина за печелене на пари, безлична като стил и почерк, но понятна с универсалните си внушения за победата на Доброто над Злото.
      Истина е, че тя щеше да звучи още по-плоско и стандартно, ако бе в ръцете на друг постановчик.
      Сам Рейми поне се опитва да вкара автентична достоверност в живота на обикновените нюйоркчани, постоянни жертви на насилие и атаки от всевъзможни врегове-нещо съвсем закономерно след 11.9.2001 г., стреми се да запази вярата си в добротворчеството на средния американец тип Питър Паркър или Мери Джейн - олицетворение на добрата същност на Америка и постоянно балансира между документалната правдивост на живота в Куинс и героичните подвизи на Спайдърмен, който в случая трябва да разчита и на помощта на Хари Осбърн, за да победи злодея Флинт Марко-Пясъчния човек...
      Изпипан като забавление с приноса на авторитети като оператора Бил Поуп, композитора Дани Елфман и майстора на спецефектите Скот Стокдик, "Спайдърмен3" не стимулира сериозен критичен анализ и при най-добронамерено желание.
      Най-точното определение за филма е, че е едно непретенциозно лятно забавление.
      С необходимата добавка-направено много зрелищно и прекалено скъпо - за цели 250 млн.долара, за да бъде подминато от редовия зрител.
      Той няма да отчете, че режисьорът Сам Рейми вече 5 години тъпче на едно място, разказвайки една вече изконсумирана история за трети път, нито ще забележи, че актьорите Кирстен Дънст-Мери Джейн, Джеймс Франко-Хари Осбърн или Розмари Харис-Мей Паркър играят по същия начин както в първите два епизода, с голямото изключение Тоби Макгуайър-Спайдърмен, който в третия филм полага похвални усилия да разкрие и своята тъмна и разрушителна природа, която за щастие на финала е овладяна...
      За него ще бъде важно Спайдърмен да победи Пясъчния човек, да му прости и да спечели отново любовта на своето момиче Мери Джейн.
      На финала дори може да си извади кърпичката от джоба, да пожелае да гледа серията още веднъж, мечтаейки си да бъде герой за малко повече от два часа в тъмния салон...
      Така Холивуд за пореден път доказва, че винаги се придържа към златното правило да предлага на публиката това, от което тя има нужда.
      Кой тук говори за изкуство?

 

 

 

 

 

---

 

 

„Спайдърмен 3“ / „Speder-man 3“, САЩ, 2007, реж. Сам Рейми, С: Тоби Магуайър, Кирстен Дънст, Джеймс Франко

 

 

Електронна публикация на 19. май 2007 г.
© 1998-2024 г. „Литературен клуб“. Всички права запазени!

 

Литературен клуб [електронен вестник и виртуална библиотека]