Северната ни съседка може да се гордее с първите представители на своята
голяма диаспора: Тристан Цара, Константин Бранкузи, Йожен Йонеско,
Мирча Елиаде, Джордже Енеску и Емил Чоран. Преди 1989 г. тези велики румънци
бяха по-познати на Запад, отколкото в родината си, а също и у нас. Но, без
съмнение, те оставиха значими следи в духовността и културата на
съвременна Европа.
Трудно ми е да причисля Емил Мишел Чоран /1911-1995/ към определена
философска школа. Със своя скептичен ум той преобръща представите ни за
такива категории като: религия, истина, лъжа, живот, смърт, морал,
цивилизация, Космос, Бог... Чоран поглежда към Битието и ни го показва
откъм неговата парадоксалност и абсурдност, алогичност и жестокост.
Фрагментите, които сега ни представя на отличен български език нашият
известен преводач и критик ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ в сборника "СЪЛЗИ И СВЕТЦИ", /изд. "З. Стоянов", София и "Авангардпринт", Русе/ разкриват тъкмо тази природа
на мисълта на Чоран - симбиозата между скепсис и отчаяние - от една страна,
и поезия, надежда и вяра - от друга. Ето какво ни казва този "потаен и
циничен моралист" /както сполучливо го назовава в предговора си преводачът/:
"Животът - това е кич на материята", "Да страдаш, означава да произвеждаш и
трупаш познание", "Ако Ной притежаваше дарбата на пророк, сигурно би издънил
ковчега", "Всички сълзи, които текат от Бога, са всъщност наши сълзи.
Светците имат нужда от тях. А Бог не бива да знае, че има смъртни, които
напояват Земята със сълзите си"... И още: "Човекът е създание, обречено на
провал, което заплаща прескъпо всяка своя авантюра. Достатъчно е да се
обърнем към историята: цивилизациите изчезват една след друга, а човекът
непрекъснато запада." Или: "Господи, без Теб съм луд, а с Теб - полудявам!"
Като мислител и философ Чоран - от една страна боготвори и страда за Човека
и за съдбата му, но от друга - воден от остротата на прозрението си -
показва крайната форма на нравствена деформация, дъното, до което е
достигнал този човек. Той е наистина "човек и демон" - светлото и тъмното у
него са имплицитно вплетени и читателят започва неусетно да гледа света с
неговите очи.
В разглобения ХХ век мислите на Емил Мишел Чоран еретически се стремят да
внесат някаква хармония в дисхармонията, в деструкцията на Морала и
Истината, в боголюбието и богохулството. „Дали Човекът е един неуспешен
опит?“, се пита той. „Дали неуспешен опит е бил самият Адам?“... Много са
въпросите и отговорите в тази забележителна книга-антология, събрала най-доброто от първия голям сборник на Чоран „Сълзи и светци“ /1937, Букурещ/ и
откъси от по-късните му „парижки“ книги, заедно с непубликувани в книги
статии от румънския печат.
---
Емил Мишел Чоран, „Сълзи и светци“, Изд. "Захарий Стоянов", София и "Авангардпринт", Русе, 2005, съст. и пр. Огнян Стамболиев.
|