В изкуството
често пъти нещата се смесват със своите понятия, за да изгубят по този
начин временните си подробности и преминават в една по-висша категория
на закономерност. Така египетският храм или
византийската икона добиват облика на една по-висша реалност, освободени
от връзката на непосредствено даденото, за да се обединят в една цялостност,
в сигурен и вечен белег, в с т и л. - Това е метафизичната им даденост,
различно наречена: все едно дали душа на епохата, културен израз, идея,
или форма. Обучени от навика и традицията, ни заместваме винаги твърде
лесно сетивното на възприятието с готовото понятие: тогава преживяванията
ни може би загубват от своята реалност, ала по този начин добиват отведнъж
странна яснота, сигурна определимост, - те минават в областта на категориите:
те стават безлични, ала общочовешки. Така личното тълкуване се превръща
в задължителна оценка, а мимолетното очарование се затвърдява в точните
очертания на една необходимост, изкуството става един автономен свят, с
точни съотношения, определени форми, със задължителни граници, канони,
зависимости и закони. Във всяко изкуство има в е ч н и закони, без които
е немислима неговата същност и неговото възприятие, еднакво важещи за твореца
и зрителя, еднакво човешки и комични. Може би така изкуството става свръхпознание,
както всяка религия: мистично и непостижимо, вплетено в сегашно и минало,
винаги едно и също през хиляди години.
И все пак изкуството
е една непосредствена даденост, странно зависеща от сетивата ни и от тяхното
нормално съчетаване, - една н о р м а л н а действителност за художествено
обучение - така то е преди всичко популярно, ежедневно, свързано с живота
ни и нашите навици: то е банално.
Между тия широки
граници на възвишено и насъщно се колебае изкуството на всички времена:
така е и с днешното. Тогава бихме могли да разберем твърде лесно разстоянието
от Деветата симфония до популярната улична песен, от иконата до илюстрацията
и плаката, от храма до жилището, от Рафаел до Георг Грос.
|