Преди всичко,
Ючбунар е град в града. Това е една република от клоуни и една държава
от мъченици. Той е циркът на София, нейната пародия и нейният апотеоз на
перверсирана грандомания. Той е царството на парадоксите, на гротескното
и фасциниращето. Може би той носи в себе си нездравото зачатие на всички
престъпления на духа, но в шемета на своето себеотрицание той стои сякаш
отвъд самия морал, извит в кръговрата на собствените си противоречия, заблуждения
и закони.
Това е наистина
една съвсем чужда страна за софиянци. Когато се навлезе в Пиротска улица,
внезапно градът става съвсем нов, отвратително интересен и предизвикателно
мизерен. Човек би трябвало да запуши носа си с кърпа и стегне душата си
в броня, - тъй опияняващ и нездрав е въздухът там, наситен с изпаренията
на глада, евтината любов и болничното легло. Дъх на похот, измама и нищета,
дъхът на реквизити от цирк и антиквариум. Избелелият дъх на силни парфюми
и изпотени тела се стеле ниско до тротоара в сладка и противна мъгла, забулвайки
чувствата в изкушения и удавяйки душата във фантомите на греха. Това е
специфичната миризма на престъплението, маниачеството и острите наслади:
мискът, амбрата, пачулито, садистичния шемет на жокей-клуба и романтичният
разврат на одеколона.
И в тази блудкава
и парлива тиня живеят странни хора, даровити и престъпни, страхливи и опасни,
наполовин артисти и наполовин мошеници, цяла една тълпа от самотници и
паразити, живеещи в екстазите на неестествените желания, в безкрайната
мъка на наслада и вечно ненаситни. Това е едно човечество инвалидно и перверсирано,
което избухва в епилептичен нагон всред кошмарите на своето дълго нещастие,
жаждайки тогава до безумие своя дял от наслада и стръв, сътворявайки от
безобразното един миг от мръсно чудо, и загивайки мъчително всред видения,
голота и копнеж.
От близо обаче,
ючбунарецът не е тъй страшен, той развеселява даже. Тогава той става обикновен
простосмъртен, фанфарон и наивен, с лош вкус и невежа, донякъде подозрителен
и доста банален. Той не става дори фамилиарен: та такъв ние отдавна го
познаваме. Неговият жанр, неговите навици, неговата психология. Ах, тази
дива елегантност, тази нескопосана четвъртитост: ючбунарецът от всеки ден,
ючбунарецът в неделя, - та какво необикновено има в неговата допотопна
грация и в невъзможните му моди на уличен франт, че да търсим и откриваме
тепърва неща, известни всекиму?
И все пак, ючбунарецът
е интересен. За него красотата е някаква религия, чийто жрец е той, единствено
посветен в тайните й пътища. Напразно модата минава със съблазнителните
си задиряния на слугиня покрай невъзмутимото му лице на познавач, напразно
времената се менят и новото остарява: за ючбунарския gent1 няма
нищо старо, понеже той превъзмогва времето със суровата си безпогрешност
на единствен - и тогава всички стилове и безстилия се сключват във вечна
и неразривна амалгама от правила, форми и безформия, в един дълъг бревиер
от безвкусия, в една безумна италианска салата от крайности, невъзможности
и карикатурност.
В самия си външен
вид, ючбунарецът е incroyable2. Неговата дреха е тъй типична,
както традиционният костюм на арлекина. Когато той се облече парадно, цветът
на палтото му е непременно нетърпимо ярък, ясно зелен или шафранено кафяв.
С неизменно дълга талия и къси ръкави, с десет стотинкова монета, увита
в кърпа и втъкната на петлицата као цвете и с яра от целулоид, върху която
връзката истерически крещи в червено или ярко-синьо. Всички видове верижки,
копчета, кожени ремъчета и стоманени пръстени украсяват жилетката му на
commis, пурпурно-виолетова или златисто-червеникава, с невероятно широки
борти и винаги слизаща триъгълно върху талията. Обаче панталоните са винаги
клош, тесни в колената и широки като устието на дракон в обущата, старателно
подвити и математически правилно изгладени с желязото. Неизгладените панталони,
впрочем, са за ючбунареца по-голямо престъпление, отколкото всички смъртни
грехове на Содом, - това би било просто престъпление против обществената
съвест. Даже и тогава, когато долният край на клона е отдавна изтъркан
на сухи бръчки и безнадеждно разнищен от дрипи, ючбунарецът поставя все
пак вечер под леглото си с неизменно усърдие своите Unaussprechlichen3,
за да ги изтегли сутрин от там геометрически правилни и строго безупречни.
Ала голямата страст на ючбунарския gent са все пак обущата. Това са почти
живи същества, невъзможно тесни и невъзможно дълги, с токове, които никога
не са достатъчно високи с подложките си от автомобилна гума и безвъзвратни
изкривени назад от плоския крак, - това са обуща с невероятен цвят, подплатени
с парчета от фес, пробити u jour с хиляди големи и малки дупки във вид
на кръгове и цветя, свързани с каишки, с аграфи, с копринени върви, с червени
и жълти кончета - и полирани най-сетне до побеляване с вакса, боя и графит.
Ючбунарецът
действително обича всички крайно, предавайки даже и на най-обикновените
предмети някаква каламбурна изящност и един истеричен вик, който просто
блъфира. Ний всички сме го виждали да язди своя велосипед лятно време,
с това седло от червено кадифе и бродиран отгоре монограм, с голямата автомобилна
тромба между краката и с ниското кормило, което прави да опират коленете
в барадата. Нито една екстравагантна подробност не е минала без да бъде
пресметната грижливо, - от кривите куки на педалите, невероятно дългата
никелова помпа и ацетиленовия фар, чак до увитите с насмолено въже дръжки
и кормило. Защото, ючбунарецът преди всичко е спортсмен, от глава до пети,
с явното си предпочитание към каскета, гамашите и гимнастическите сандали
и с обичая да стяга дългите си панталони с щипки, за да приеме вида на
велосипедист даже и тогава, когато не знае да язди.
Но той е спортсмен
и по отношение на красотата, стараейки се да бие навсякъде рекорд, - вечният
музикант, поет, художник и непризнат талант, бохем с натъпкани до гуша
вестници в джобовете, бръснарят с неизменната си мандолина и репертоар
от Верди до Вагнер, любителят в барабанските утра, хористът в "Свободен
театър", фигурантът в операта и литературния критик от жълтия вестник.
За него всичко е красиво: кинематографът наред с трупата на руски артисти,
съблазнителните олеографии в млекарницата, чийто постоянен гост е той,
куплетите от Чардаш, евтините книжки литература - и най-сетне цялото царство
на мисълта от Маркс до Ницше. Зе неговата душа няма препятствия и противоречия,
за тоя arbiter elegantiarum от рождение и борец по съдба - и в главата
му на сантиментален урод се преплитат спокойно всички учения в неестествени
съчетания от полуистини и кощунство, в светотаствено търсене на ефекти,
в анархистична грандомания от цинизъм и в безконечна смес от нахалство,
невежество и сензации.
И прекарвайки
целия свой живот пред вратата на столицата, той ни е тъй чужд, както и
парият пред вратата на храма. Сякаш душата му изпуща този същия нечистоплътен
дъх, който отличава низшето животно от човека и ние отричаме с ужас и отвращение
всичката нездрава миризма на неговото ghetto, колчем ни се случи да прекрачим
отвъд улица Мария Луиза.
Какво същество
е ючбунарецът? Този господин с кривнато бомбе, нечиста яка и светли кожени
ръкавици? Или това полудете, полумъж, с набраздено лице и опитни развратени
очи? Къде живеят тези хора, кога спят и какво работят? Какви са техните
нощи и каква е все пак тази ужасна и безсмислена гримаса, която се крие
зад техния гротескен вид на клоуни и затворници? Кое е това недоловимо
и кошмарно зад хилядите им наивни метаморфози на улични герои и сантиментални
свръхчовеци, което прибулва лицата им в здрачовете на мизерията и конвулсиите
на похотта, обкръжавайки грозните им лица на болни маймуни с мистичните
отражения на безкрайното проклятие и мъка? Какъв е този ужасен парадокс
в тяхното битие на смешни и безобидни простосмъртни, който ги възвисява
отведнъж в трагичните очертания на мъченици, за да ги направи молепсани
и фатални, сякаш гризения на собствената си съвест?
- И когато прекрачим
Пиротска улица, ние сякаш забравяме тяхната парадна и гротескна празнична
дреха, невероятните им прически и спортните им маниери: не, не, ючбунарецът
не е смешен, защото е ужасен, защото зад червения му нос на палячо и празните
му зеници на глупак наднича безумието на порока и глада, а зад тъмното
му чело на анархист и уличен философ се хили в хищни спазми леденият шемет
на лудостта. Защото в силуета му на претърпял крушение самотник се откроява
самата съдба на човека, съдбата на всички ни, може би... един ден... когато
пробудени от сънищата за щастие, в лицето ни дъхне гротескният и трагичен
позор на човешкото и нашето собствено нищожество.
1941 г.
----
1 от gentillehomme (фр.) - аристократ [горе]
2 фр. - невероятен [горе]
3 нем. - неназовимите [горе]
|