Като стилов елемент линията е израз на движение. Тя води окото
през своята символична същност в трепета на живота. Начало и край на изобразителното
изкуство, елементарна и почти априорна, тя заключава в себе си първия копнеещ
импулс към воля и първия ритъм на битието.
Нейното най-просто и безлично проявление е геометрически правата линия.
Това е стремежът само към движение, сляп, първичен и ясен. Това са лъчите
на слънцето, бързината на един трен, който пътува, могъществото на светкавицата.
Най-силния си израз правата линия добива, когато е хоризонтална, тя е така
внезапен порив, витално изражение на истината и вечен безспир. Положението
на копието или стрелата в ръката на бранника, оста на волята у животните,
телеграфните жици, които тичат до безкрая - това са нейните елементарни
прояви. Когато е, обаче, вертикална, правата линия изразява покой и носи
в себе си известно свръхопитно въплъщение на чистия дух, почти отрицавайки
земната воля: големите свещи в черква, високите и стройни стебла на дърветата,
копнеещи към небето, оста на живота у човека, екстатичния позив в готическите
кули. Модерното изкуство поставя рязко проблемата “хоризонтала-вертикала”
и достига крайни и чудати консеквенции. Така, футуристите, за които кривата
линия почти не същестува, третират минаващия край гарата влак и пътниците
в него с хоризонтални линии; самата гара и пътниците, които чакат на перона
са, напротив, строго вертикални.
Главният недостатък, обаче, на правата линия е, че тя не може да влезе
в отношение с времето. Тя е безвременна. Тя може да изразява само вечния
живот или безкрайния стремеж, елементарното движение и безличната сила;
за нея не съществува туптящият живот, който се твори в ритъм, тя отрича
хармонията на творящото се в неговите последователни етапи; а личното,
заключено в определена воля и определено движение, като жизнен комплекс,
й е непостижимо. И, за да постигне все пак лика на живота, тя отрича по-скоро
себе си и става крива линия.
Кривата линия е първият лъч от разумно в изкуството. Това са извиванията
на лоното, което ражда живота; пулсът на неудошевеното, което се събужда;
и тръпките на “аза”, който възкръсва из хаоса на мировата воля. Така, кривата
линия е всичко - и движение, и воля, и самото битие. Тя огъва материята
в ритъм и във форми, които безкрайно се преливат в движение и покой, чертае
силуета на божественото и заключва в тръпките на своя мистичен живот самата
красота. Тя е друмът на световете, вълните на морето, напрежението на клоните
в дървото, което расте, спиралите на змията и чистата музика в тялото на
човека.
Кривата линия бива трояка: като вечно възвръщане в себе си (кръг, елипса),
като ритмус на живот (синусова вълнообразна линия) и като ирационален стремеж
към безкрая (спирала).
В първия си вид тя изразява вечното, елементарното и божественото. Така
тя е орбита на световете, дискът на слънце, окото на Бога, граница на езерото,
ореол около главите на царете и светците. Тя носи в себе си живота, който
се повтаря, обръщайки го в покой и величие. Макар и съставена от движение,
тя отрича последното със своето повторение и затова получава особен пасивен
характер на инертност. Ала с тази си инертност тя предава на предметите,
които обвива една величава царственост и съсредоточена сила на свръхприродно
битие. Нейната консеквенция е в картините на Франц Марк, който превъзмогва
вълнообразната линия с овалата, за да изрази така космическия виталитет
в своите фигури на свръхживотни.
Синусовата линия е самият живот в многообразието му от сили и нагони.
Основна линия на всички хармонични движения в механиката, единствена тя
е в състояние да изрази безкрайните приливи и отливи на битието. Тя е ту
равна и спокойна в простора на морето, ту бурна и неправилна в ритмуса
на планините, ту могъщо издута в ставите на животните, ту идеално чиста
около тялото на жената. В нея се съчетават всички гами: от нежността до
бурята и от химна до страстта. Тя е капризна, изменчива и похотливо-властна,
брутална като живота и ясна като законите на жизненото. Със своята индивидуална
действителност, тя превъзмогва безличието на правата линия и подчинява
неодушевеното във властния порив на духовното. В пейзажите на Ван Гог тя
изкривява стрехите на къщите, извива комините, огъва всички прави линии
и почти до безумие се вие в болки и демонична воля. Тя е в състояние да
превърне даже самите лъчи на слънцето в гъвкави и страстни жици от лъчиста
сила - и тогава от движението тя създава напрежение.
Спиралата е крайният елемент в изобразителното изкуство. По същество
тя е метафизична и парадоксална. В нея животът става проблема, а реалното
загадъчност. Тя се стреми през всички времена, отрицава всички закони и
постига най-сетне самото Нищо. Лео Пуц символизира жената в черупката на
охлюв. Змията, вечният символ на изменчивост и непостижимост, сякаш въплътява
ирационалната си душа в мистиката на тази линия. Това е гротескното, трансцеденталното
и екзотичното, преживяно на един дух в догма и ребус. В декоративното изкуство
спиралата е твърде любима. Тя е вечният изменчив и хитър посредник между
правата и кривата линии, превръща в нищо всички противоречия между движение
и покой, изпълва всички невъзможности и тържествува винаги над непримиримото.
В Рококо тя даже получава някаква странна и деликатна власт, премахвайки
законите на симетрията и без да може да отрече линията, тя сякаш отрицава
линеарното, за да постигне само така своето потвърждение.
В своята тройна същност от необятност, сила и загадка, кривата линия,
прочее, властва непрекъснато през всичките епохи на изобразителното изкуство.
Тя е вечен символ на жизненото и първооснова на всяко битие. Ала в универсалното
си могъщество на победител, тя бива понякога упорито отричана от свръхестествената
и сляпа воля на правата линия и тогава борбата се води безпощадно и докрай.
В модерното изкуство, особено в кубизма и футуризма правата линия най-сетне
тържествува, макар и обезобразена от борбата. Вълнообразната линия се изпъва
тогава в остри и тъпи ъгли, кръгът става триъгълник или квадрат, а спиралата
се начупва в хаос от ъгловати невъзможности. В картините на Пикасо, Делоне,
Карло Кара животът се обръща в анархистична панорама от необузданости и
сили, от екстатични напрежения към космичното, от безкрайно протежение
на елементарното във вечността. Правата линия тогава, изгубена във вихъра
на безвременното, отрича по необходимост и самото пространство, изхвърля
перспективата и умъртвява материята, за да я възкреси тепърва в зачеване
и хаос. Това е последното смъртно пиршество на волята на битието над хармониите
на емпиричния свят, тъй дълго познаван и пазен в страхливата и горда душа
на твореца-човек. Стихията на заробения досега хаос си отмъщава сега чрез
правата линия за всички тиранически догми за красота и живот, осветени
в надменната самоувереност на личността и поставяни като висша цел в изкуството.
И сякаш останки от крушението на цялото битие, в картините на футуристите
стърчат гротескните силуети на геометрични форми, преплетени в хаос и обтегнати
в движение, слепи, безучастни, гигантски и неъзможни.
Така, през крайните граници на това страшно и безумно изкуство, линията
е върната в своето основно начало - и първият неин кръговрат е вече направен.
Изкуството свършва днес през линията в самоунищожение, подобно феникс.
Какъв ще бъде неговият облик утре, когато то възкръсне из пепелта?
1920 г.
|