Не искам никакъв език, не искам думи;
каква свещена разлика между човек и влюбен...
„Любов към природата“, Ани Илков
Рецензията на
Влади Владев "Матрицата: Презареждане" - потенции за изящност на човешкото
тяло" заявява желание за херменевтическа пълнота, за последователност,
убедителност и изящност. Отвъд тях или посредством възможностите им тази
рецензия намира своята реализация. Тя е положена в собственото си херменевтично
усилие. Но доколко "промислено", доколко "заслепено", това ще се опитаме
да кажем.
Като епиграф
към текста и като теоретичен проблем за интерпретация е привлечен откъс
от филма - думите на Антихриста, Архитекта и Първостроителя за излишеството
на вярата, срещу самото вярване в неговата убедителност и убеденост чрез
личността на Нео, чрез фигурата и езика му:
Архитекта:
Надеждата е най-типичната човешка заблуда. Тя е вашата най-голяма сила
и вашата най-голяма слабост.
Нео:
На твое място бих таил надежда повече да не се срещнеш с мен.
Пространството
на общуване между двамата в сценария на филма е командният пункт на Матрицата,
а в контекста на Светото писание - житниците на Галилея, където Христос
проповядва сред хората, изобличавайки неверието на фарисеите: Как можете
да говорите добро, когато сте зли? Защото от препълнено сърце говорят устата.
(Мат. 12:34).
Забелязаната
междутекстовост не е вън от разбирането нито на филма, нито на обсъжданата
интерпретация. Виртуалното пространство е имагинерно, както и пространството
на евангелското свидетелство, а животът и на двете места е изправен пред
проблема за своето автентизиране - за придобиването от него на облик на
"истинност", на "наличност".
За въобразеното
пространство се казва, че е наличен текстът, на страната на виртуалното
се привлича Матрицата. Само че нито текстът представлява наличност, нито
Матрицата може да има друга реализация освен виртуална. Вместо техните
механизирани/механични тела-носители застава възможността те да се случват
като създаване и пресъздаване, като написване и прочитане, като кодиране
и извикване в откритата възможност на всеки акт на обръщане към техния
механизъм. На нивото на текста, тъй както на нивото на Матрицата, се запазват
метонимиите на човешкото присъствие, а именно героите фигури, които ще
търсят пътя на своята идентичност, предписвайки/преоткривайки някаква истина
за героите реципиенти.
Като герой на
филма откриваме Нео при срещата му с Архитекта. Обсъжданата интерпретация
с охота приема да следва неговите избори, следвайки логиката на филмовото
разказване, маргинализирайки гледната точка на Архитекта, без при това
да отдава предимство на средата на случването - на виртуално реализиращата
се човешка сетивност/съзнатост в Матрицата. Къде обаче гледната точка на
интерпретатора чрез гледната точка на (героя на) филма забравя за самото
основание на своето присъствие, за виртуално наличното, и за сметка на
какво става това забравяне.
Като такива
свръхнатоварени моменти се явяват откъсите за/на самата Матрица. Пространството
на изтичащите числа - рамка на първия филм - е пространство на човешката
сетивност, което съществува като визия, осезание, слух. Това са принадлежности
на телесно-сетивното, които обаче биват приети за вторично оценностени,
защото в моментите на deja vu героите знаят, че чрез преповторение се откриват
грешките на системата, което значи самата система. Наличността на "сгрешаване"
въвежда пространството на невъзможността да се "сгреши", което е не другаде,
а у онези, които "забелязват" "грешката". По същността си това е реторически
способ, разгърнат фигуративно: ако знаем, че "а" е грешка, то "не-а" в
определено пространство е истина. Така със (съ)знание за себе си се сдобиват
героите, които са "забелязали", че присъстват в Матрицата, всички, които
"знаят" за нея (в ограниченото пространство на филмовия сюжет).
Откъсът за Матрицата
в обсъжданата интерпретация, както и пространството на Матрицата във втория
филм уравновесяващо се покрива със съответните области от Другия свят,
онзи, който бележи ценностна пълнота - светът на Зион. Нея (ценностната
пълнота) интерпретацията схваща като живот в телесното, като изживяност
докрай, като преживяване:
Сякаш целия
град или целият човешки свят се превръща в огромен дансинг на R&B клуб...
А централен обект в хип-хопа е горещото и чувствено човешко тяло.
Преживяването
обаче трудно излиза от параметрите на телесната илюзорност, защото телесният
опит остава непредаваем, а в най-добрия случай само съпреживян. Така в
текста на интерпретацията стигаме до митологемата за свещения съюз на телата.
В свещения съюз
на телата, мислен като съпреживяване, според теологичната доктрина се ражда
Другото, което прави човека "цял", доколкото регресивно/ретроспективно
придава липсващата на човешкото съществуване пълнота. При теб и в теб,
разбирано като при Другия и в Другия, мога/можем да търся/търсим собствена
автентичност, казва недвусмислено Влади Владев, разбирайки тази възможност
като възможност за автентизиране. Само че финалът на статията твърди, че
"при Другия" означава, но и не означава всъщност "при себе си", защото
Исус постига Единосъщие, Нео постига Тринити: Нео може да бъде истински
човек, венец на творението, само в любовта или в Бога, Който е любов, в
Троицата - Тринити.
Онова,
от което интерпретацията желае да се "измъкне", като собствените й "потенции"
откриват такава възможност, е пребиваването в същото, пребиваването в себе
си.
Същото обаче
се оказва също и другото, защото съществува в двойствения режим на собствена
чуждост и чужда присъщност, които превръщат както във възможно, така и
в невъзможно автентизирането на човешката "същност", дори като действие,
дори като акт. Онова, което в най-смелия случай може да се твърди, е, че
Нео иска/търси/намира себе си в Другия/другото, Нео иска/търси/намира
любовта си чрез Нея.
Същата амбивалентност
на присъствието открива не само метафоричната инвестиция в "потенциите"
на човешкото действие, но и фигуративната инвестиция в "потенциите"
на човешкото слово, което е също вид дейност, вид акт. Само в интерпретиращото
домогване чуждото става и собствено, Нео "постига" Тринити, Влади "постига"
(посланието на) "Матрицата".
Само че за дискурса
на Влади важи следната аксиома: Всяка празна дума, която кажат човеците,
ще отговаря в съдния ден: защото по думите си ще бъдеш оправдан, и по думите
си ще бъдеш осъден. Това са думите на Христос пред фарисеите
за истинното и фолшиво слово, които (про)повядват увереността, че което
и да е слово може чрез себе си да изкаже света.
Само че цитатът
твърди, че само в изказване нещото става "налично", само чрез акт
е възможно "присъствие". А за героите на Матрицата вече приехме, че могат
да действат единствено в нея, чрез нея, при нея - в пространството на Матрицата.
Чуждото собствено на The One става видимо в своята амбивалентност
именно в света на Матрицата, единствено където нещото може да бъде гледано,
да бъде видяно. Само където владеят осезанието, обонянието и вкуса,
а там - настроението прави харесването нехаресване и успехът може да стане
провал.
Светът (на Матрицата)
не може ценностно да отсъжда, доколкото ценностната оценка е в парадигмата
на човешкото. Матрицата не може да мисли през представата за човешко достойнство.
Затова финалният аргумент за човешко присъствие от статията на Влади -
изборът, който приемат човешките същества - Архитекта и Нео, си остава
най-малко двойствен, бидейки във всяка от добре очертаните в интерпретацията
позиции наравно приемлив и защитим.
Нео трябва
да избере между спасението на Зион или по-точно да съдейства на машините,
като възстанови човешкия род от избрани от него 23 индивида - 7 мъжки и
16 женски и вратата, която ще го отведе при неговата възлюбена Тринити,
като предварително е осведомен, че тя няма да може да избегне смъртоносния
куршум.
При това чрез
избирането в лошата възможност на общностно положеното прераждане/възкресение
историята няма да свърши, точно обратното, тя ще има основание отново да
продължи. Само в мигновеното решение на Нео да възкреси Тринити времето
разказ може да спре - само че и тогава не докрай. Защото обичането на Тринити
е възможно единствено като пожелаване, както изрично подчертава пророчеството
(тя няма да може да избегне смъртоносния куршум). А "пожелаването"
в друг частен речник се нарича още "изграждане на констелация", "машина",
"предел", "прелом", "празнина"...
Ако се върнем
към мотото на този текст, то настояваше върху излишеството на езика - Не
искам никакъв език, не искам думи... Само че твърдението на Влади Владев
за Бог е възможно единствено в думите, в междината, в "илюзорния свят"
на текста или на филма, тоест в Матрицата. В тези "пространства" Бог е
явим като липса.
В същия контекст
стихотворението на Ани Илков завършва с ирония:
Докато ти си тук,
докато ти си тука,
небето те затиска със синята си лупа.
И слънцето те грее с очи превъзпалени,
а ти си влюбен в някого,
но кой,
къде,
къде е?
|