|
Графологията, дълго време пренебрегвана като наука, днес бележи блестящ възход.
Колко ще трае този келепир, не се знае, но засега графолозите си потриват ръцете.
Причината? Излишно е да обяснявам; други са се заели с това, за себе си ще кажа само, че съм се зарекъл докато съм жив да не напиша повече думата бордеро1.
......................................................................................................................................................
Ах! Графологията!
Май съм ви разказвал, как, за жалост, в миналото един графолог бе изпаднал в крайност от сляпа вяра в изкуството си.
Един ден бе открил в собствения си почерк същите белези, по които се познават убийците, и ето го при пристава на най-близкия полицейски участък, настоява да го арестуват.
- Да ви арестувам ли, пита длъжностното лице, че защо?
- Защото съм убиец.
- Убил ли сте някого?
- Още не, но ще убия.
- Кого?
- Още не знам, но ще убия. Ще убия, защото от графологическа гледна точка няма и съмнение, че съм опасен убиец.
Приставът прати особняка да си легне.
И какво мислите стана?
Стана така, че нашият графолог от яд, че не гледат на него сериозно, взе че намушка с кухненския нож портиера и, оплескан с кръв, се върна при недоверчивия пристав.
- Друг път ще ми вярвате ли? - пита го с ликуващ вид.
Не всички истории, които са се случили на графолози, завършват така мрачно.
Знам една, която доказва черно на бяло, че и най-опитният специалист-графолог може да бъде пратен за зелен хайвер от наивно, двайсет и една годишно момиче.
Графологът се падаше баща на момичето.
Многократно горката девойка се бе занасяла по различни кавалери, но всеки път твърдоглавият баща й бе погаждал номера с графологията.
- И дума да не става, избий си това момче от главата!
- Ама защо, татенце?
- Защото, миличко, по начина по който слага точката върху буквата „и“, си личи, че скоро ще вземе да те потупва.
- Пък изглежда толкова кротък!...
- Не е важно, как изглежда, а как пише.
Горкото момиче почваше да се отчайва, защото вече дванайсет кавалери бяха отпратени по този начин.
Появи се тринайсетият.
- Сега или никога, си вика младото.
Речено-сторено.
Една вечер непреклонният графолог тъкмо вечеряше в компанията на прелестната си дъщеря, когато прислужницата донесе писмо.
- Забравил съм си очилата, каза таткото, прочети ми, ако обичаш, писмото.
- Гледай ти!... Ами че това е съобщение от г-н Албер.
(Г-н Албер беше новият кавалер.)
- Г-н Албер се извинява, продължи момичето, че днес няма да може да дойде, както беше обещал.
- Почакай, мило, да си намеря очилата и ще изследвам отблизо почерка на тоя хубавец.
Милото пребледня.
Първото, което биеше на очи в почерка на господин Албер, беше упоритото слизане на редовете.
Признак на нерешителност, на отпадналост, на униние.
......................................................................................................................................................
От любовта поникват крила, казват, тя дарява и гений.
Няколкото реда от г-н Албер бяха написани не върху хартия за писма, а върху една от ония картички, които се използват за кратки бележчици.
Клъц с ножиците отсам, клъц оттам и докато графологът продължаваше да си търси очилата, момичето оряза картичката така, че вместо да слизат, редовете се надигаха устремени, завладяващи, победоносни...
- Е, най-сетне! - каза таткото. Най-сетне почерк на тарикат! А пък като го гледаш, шушумига!...
За разумната част от читателите ще добавя, че сватбата бе отпразнувана малко след това и че, щастливи, младите избухват да се смеят, когато у тях някой спомене, колко надеждна била графологията.
----
1 Бордеро - авторът намеква за известния епизод от „Делото Драйфус“. През 1894 г. капитан Алфред Драйфус от Френския генерален щаб е обвинен в държавна измяна и осъден на доживотен затвор въз основа на графологическа експертиза, която установява, че той е авторът на анонимния списък (т. нар. бордеро) открит в кошчето на немското посолство от неграмотна чистачка, вербувана от френското разузнаване; списъкът изброява редица секретни военни документи с обозначение на цени за тях. (бел. прев.) [горе]
предишен разказ | следващ разказ
|