Плачете за Париж,
столицата на разврата, на цивилизацията, школата
на шпионството и робството; плачете, филантропи,
за палатите на страшните вампири, на великите
тирани - за паметниците на глупостта, на
варварството, изградени с отсечените глави на
толкова Предтечи, на толкова велики мислители и
поети, с оглозганите кости на толкова мъченици за
насущния хляб, - плачете! - лудите не може никой
утеши, бесните не може никой укроти!
Кълнете комунистите, че
съсипаха столицата ви и измряха с
разбойническите за вас думи: свобода или смърт,
хляб или куршум! Плюйте на техните трупове и на
труповете на онези жертви на цивилизацията, кои
сте прегръщали и прегръщате в лицето на жените
си, на сестрите си, на майките си и днес наричате
бесни блудници, защото имаха още сила да се
хванат за оръжие и избавят от вертепа на
разврата! Хвъргайте кал и камъни връх гроба на
Домбровски, защото не стана слуга на някоя
коронясана глава, а поборник на велика идея, на
висока цел и с гърди твърди се опря на
предателите на Франция и виновниците на толкова
злочестини в човещината.
Цял свят оплака Париж, цял
свят прокле комунистите, и нашата бедна
журналистика и тя не остана надире, и тя заплака
за бездушното и прокле разумното. Смешен плач!
Като че от Нимврода до Наполеона, от Камбиза до
Вилхелма войната не представя едни и същите
зрелища, една и същата цел с едни и същите
средства. Като че Наполеон, в името на
цивилизацията и Вилхелм, в името на божия
промисъл, не направиха повече зло, повече
варварство в 19-ий век, отколкото напр. Александър
Македонски с походите си преди толкова векове. Но
там е варварството, там са укорите и проклятията,
дето робът, човекът, като не чуят думите му,
разума му, улавя се за крайност и се бори на живот
и смърт, доколкото му позволяват средствата,
които са низки, защото са малки, а малки само
затуй, защото им са ги отнели господарите. Тогава
човекът наричат разбойник, развратник, низък и
варварин! Такива бяха и комунистите.
Християнството има
своите мъченици, доде нарече роба „син божий,
син человеческий“; има ги и революцията, за да
„направи скитника гражданин“; има ги и ще ги
има и социализмът, който „иска да направи
човека повече от син божий и гражданин - не идеал,
а същ човек, и от него да зависи градът, а не той от
града“. Християнството, революцията и
социализмът - монархията, конституцията и
републиката - те са си фактове и епохи
исторически, кои ще отрече само тоя ум, който не
признава прогреса в человечеството.
Училището и само
училището, казва баба Македония, ще избави Европа
от социален преврат - училището и само училището,
повтаряме ний, ще я приготви за тоя преврат; но не
училището на Златоуста и Лойола, на Вилхелма и
Наполеона, а онова на Фурие и Прудона, на Кювие и
Нютона - и училището житейско.
Комунистите са мъченици,
защото не са важни средствата в борбата им за
свобода, а идеята на тази борба. „И свободата ще
има свойте езуити“, казва Гейне.
Нека сега нашата
журналистика задържи сълзите си, както ще ги
задържи в европейската - за да оплаче други
столици, други варварства и страдания, кога робът
извика на господаря си: кой си ти, що плачеш? Мъж
ли си, жена ли, или хермафродит - звяр или риба?... И
ще бъде ден - ден първий.
---
Памфлетът „Смешен
плач“ е публикуван за първи път в бр. 2 на в. „Дума на българските емигранти“.
върни се | съдържание | продължи
|