Няма съмнение,
че на г. Вазова са известни елементарните изисквания при създаването на
едно художествено произведение. Нему трябва да е известно също не само
историческото развитие на този вид поетическо произведение, което се нарича
роман; но и установените вече понятия върху техниката му.
Днес полето
на романа е действителността, задачата му - моралът.
Двете тези необходимости
трябва да се съединят в едно цяло, в една неразривна связ, в една хармония
заедно с главната идея, която си пробива път и се провежда в романа.
За да се изпълни
това, необходими са съответветствени елементи, които със своите качества
и стремления да са удобни за правилно и хармонично съчетание. Освен това
елементите не трябва да бъдат ни повече, ни по малко: в първия случай става
претрупвание, във втория - образите остават непълни. Когато вече почвата
и идеята са готови, когато елементите за развитието на действителността
са избрани и обмислени, тогава поетът съставлява плана на действията, вдъхва
душа на тези елементи, т.е. на съществата и те заживяват и захващат действията
си, за да изпълнят своите определени задачи, та тъй да стигнат определената
обща цел - реализирането идеята на поета.
При това обръща
се сериозно внимание и върху начинът на действията и мотивите, които ги
направляват. В първия случай имаме: целесъобразността на действията;
във втория - естествеността на събитията. Под думата „целесъобразност“
ние разбираме, че никое лице не трябва да прави дела, които нямат значение
за общата идея: защото в такъв случай става препълвание с епизоди, които
развалят, колкото и красиви да са те, и които пораждат дисхармония и събарят
равновесието и единството.
Под думата „естественост
на събитията“, ние не разбираме случаите, които чудесно и
неочаквано се явяват да завържат или отвържат възел.
Неочакваното,
чудесното, сляпата исковна случайност са в архивите на отживяла теория.
Изисква се случката да бъде естествена, очевидна, вярна на действителността,
и действията на героите да не са поставени в зависимост изключително от
случая. Голямо безвкусие е да се мисли, че направения ефект чрез
една изкована случка, туря бисер на творението.
Освен гореизложените
изисквания има още две неща, които са въпрос на вкуса и мерило на фантазията.
Това са: неповторението и естествеността във вървежа на действията.
Повторението
омръзва с еднообразието си. Повтарят ли се едни и същи мотиви, това е признак
на безвкусие. Сглобен ли е планът на действията много изкуствено,
т. е. пресилено, това е признак на бедна фантазия.
върни се | съдържание | продължи
|