Емилия
Дворянова е автор, който би могъл да бъде проблематизиран. Авангардното
в нейните текстове е не само типично „женската“ им дискурсивност, но и
начинът, по който задават вечните въпроси за човешката ни участ. Те на
свой ред поставят проблема за личността, която намира начин да пречупи
границата на битието-пустош и да се влее в органиката на едно истинско
битие - това на Аз-а.
Новелата „La
Velata“ е авангардна не само защото не може да бъде вписана в някаква афиширана
традиция в българския канон, а и защото намира нов начин за изследване
на симулакризма-реалност, в който е оковано тялото-душа на героинята. Новото
в творбата е и начинът, чрез който генеалогията на тялото изследва генеалогията
на женското. Новелата постулира дискурса на тялото, заченат от утробата
на липсващата норма, защото плътта престава да бъде тленна и получава свой
собствен език, едва когато се освободи от оковите на друхата. Само по този
начин мможе да се осъществи преходът от битието на тленното в битието на
вечността, защото именно вечността в „La Velata“ гарантира осъществяването
на екзистенцията, която генеалогията иска да притежава... А вечността е
бдение, което е залог за истината. Тя е модус на битие, което е чрез смъртта
и в нея.
Вакхическото
тяло на херцогинята черпи удоволствие от нетленното чрез „отровата-смърт,
която е кръвта на нейната вечност“. Неслучайно в метатекста си за творбата
М. Кирова отбелязва, че „разковаването“ е генезисът на тялото. Тялото пирува
чрез победата си над тленното, за да се превърне самото то в метареалност,
в код, който трябва да прочете същността на битието. В този аспект тялото
у Дворянова е екстатическо и офическо. То е „пир“ на битието и идея. Вакхическото
тяло на La Velata „изпитва“ своята смърт, за да изтече на свой ред от границите
на света-затвор, който е осъзнат като неистинен, като „пустош на реалното“
(Ж. Бодрийар). Самият стил, чрез който е построена новелата, допринася
за интенционалното разгръщане на дълбинните й символни потенции. Дискурсът
в „La Velata" е покрит с канавата на Ренесансовото. То може да бъде открито
както с пищността на вещния свят, така и в езика на самото тяло, което
„изплува в гънките на меката коприна“. Ренесансовото в творбата прокарва
нишката на сладострастното, пищното преживяване на плътта, в един живот,
отправен към слънцето („...мога да блудствам само със слънцето“), към светлината
и следователно и към трансценденцията отвъд пределите на света-обков. Цялата
концепция, която се разгръща в новелата, експлицира сластта като най-чиста
емоция, черпеща своите генеративни сокове не само от живота, но и от смъртта.
Именно тук още веднъж тъкстът - Дворянова заявява своето различие, защото
и смъртта съдържа еротизъм. Тя е очаквана и предвкусвана, дълго и протяжно
разлята в удоволствието от предстоящо случване. Само така тялото задейства
онези дълбинни потенции, с които е слято. То в еднаква степен "отговаря“
на традиционно подхващаните в художествената литература въпроси за мъртовото
и за живото тяло. Двете хипотези на телесното са две вкопчени една в друга
същности, които на свой ред задават вечните въпроси за пътя към пълнотата
на човешкото битие.
Животът в новелата
„La Velata“ е бдение, очакване за случването на истинското битие, което
осъзнато като грешно се превръща в затвор. Единственият изход е смъртта,
която води към вечността, т.е. вечно съществуващото флуидиращо битие...
Но и вечността е бдение.
* Съвместна публикация със Списание „Литературна академия“!
--- --- ---
Библиография:
1. Дворянова, Емилия - Милена Кирова. La Velata, Тялото,
разковаване. ИК „Фенея“, С., 1998 г.
2. Бодрийар, Жан. Предшествието на симулакризма. - FILOSOFIA,
кн. 2, 1997 г.
|